Respekt: Noviny ztrácejí dech. Kupředu se derou bezplatné zpravodajské weby

25.07.2011 9:29

Tištěné deníky se už dva roky potýkají s dramatickým propadem prodeje a český trh s informacemi tak kopíruje situaci na Západě, kdy se se čím dál víc prosazuje konkurence tisku v podobě bezplatných zpravodajských webů. Radovat se nad přílivem nových zpráv je podle týdeníku Respekt přece jen poněkud předčasné.

Respekt: Noviny ztrácejí dech. Kupředu se derou bezplatné zpravodajské weby

Jeden ze čtyř celostátních deníků (MF Dnes, Právo, Hospodářské noviny a Lidové noviny) četlo ještě v roce 2005 více než 600 tisíc lidí. Letos to je o téměř 200 tisíc méně. „Respondenti v sociologických průzkumech stále častěji uvádějí, že noviny si nekupují hlavně proto, že se bez nich jednoduše obejdou," uvádí týdeník Respekt.

Upozorňuje zároveň na to, že stovky tisíc Čechů mají čerstvé zprávy dávno před tím, než by jim mohl přijít do cesty první novinový stánek. „Cestu vidíme ve zkvalitňování obsahu novin, v tom se chceme odlišit od zpráv, které jsou volně dostupné na internetu," vysvětluje šéfredaktor MF Dnes Robert Čásenský, čím se mohou deníky pokusit konkurovat zpravodajským webům.

Čtenář se dozvídá vše důležité v přímém přenosu

Nynější situace proto podle týdeníku Respekt nahrává zpravodajským webům, kterých se v poslední době objevilo několik, z nichž nejznámější jsou Parlamentní listy, Česká pozice a První zprávy. Česká pozice se podle jejího šéfredaktora Istvána Léko soustřeďuje na texty rozkrývající zdejší temný svět politiky a byznysu.

O projektu PL.cz:
ParlamentníListy.cz mají přes 600 tisíc uživatelů

Parlamentní listy a První zprávy využívají už publikované informace, doplní to několika citacemi politiků a podbarví vlastním názorem. „Z pohledu běžného čtenáře to je ideální situace - o všem důležitém se dozví v přímém přenosu. Má to však i svoje nevýhody," upozorňuje Respekt na to, že tím roste riziko, že čtenářům se může dostat účelových informací, které jim skrze média podstrkují politici, byznysmeni nebo lobbisté.

Konzumenti médií nad záměrem zpráv nehloubají

Týdeník upozorňuje na to, že zpravodajské weby nemají jasnou vlastnickou strukturu, protože se majitelé skryli za akcie na doručitele. „Tím, že se majitel otevřeně hlásí ke svému listu, čtenáři umožňuje lépe se vyznat v tom, proč třeba někomu straní nebo nakolik to souvisí s jeho podnikáním či názory," poukazuje bývalý viceprezident Světové asociace vydavatelů novin Michal Klíma.

Proto prý projekty jako Parlamentní listy nebo Česká pozice v sobě neskrývají jen lákadlo v podobě rychlého přístupu k čerstvým zprávám. „Neustále je třeba se ptát, odkud ta zpráva pochází, kdo je za ní a co by mohlo být jejím cílem. A až podle toho si pak vybírat," dodává Klíma, ale socologické průzkumy potvrzují, že takhle v Česku konzumenti médií zatím neuvažují.

K věci:

Milan Fridrich: Internet noviny nezachrání 

Překvapení! Bartoška v televizi nekouří - bojí se? 

Topolánek útočí: Za zakázky nemohu, je to prasárna. Brutálního Kroupy

Ilustrační foto  

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: jih

komunikace

Jak víte, že když vy teď o důchodové reformě nechcete s vládou komunikovat, že oni pak budou komunikovat s vámi? Není tohle hlavní problém, že se na zásadních věcech nedokážete dohodnout? A ještě jedna věc, s kým budete chtít vládu tvořit, když to odmítáte se SPD a evidentně se stranami SPOLU se na ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zakázaná akce dvojky Konečné vyjasněna. A je to ještě vážnější

17:30 Zakázaná akce dvojky Konečné vyjasněna. A je to ještě vážnější

Po zrušené akci ve Starém Plzenci vystoupil právník Ondřej Dostál, číslo 2 na europarlamentní kandid…