Dobeš podle něj neudělal dobře, že svůj odchod odkládal. „Na ministerstvu by mělo být jasno co nejrychleji, aby bylo možné dál fungovat,“ říká dopravní expert, který kdysi rovněž řídil ministerstvo dopravy.
Časté výměny resortů podle něj ministerstvu nesvědčí. „My máme na ministerstvu řadu našich absolventů z dopravní fakulty, a oni nám dělají radost tím, jak svou práci zvládají,“ popisuje. Jenže pak prý přijde nový ministr, přivede si svoje lidi s často zcela odlišnou zkušeností, a ti se musí znovu všechno učit a provoz úřadu tím trpí.
Druhým ožehavým tématem, ke kterému se profesor Moos vyjadřoval, byla výstavba komunikací. Problémy s nedostatky v práci stavebních forem podle něj byly způsobeny i selháním státu. „Stavební dozor ze strany Ředitelství silnic a dálnic nebyl dostatečně důsledný,“ připustil dopravní expert. Nefunkčnost dozoru při výstavbě silnic byla podle něj obecnějším problémem.
Předražování stavebních zakázek v dopravě podle něj není tak rozšířené, jak by mohlo z médií vypadat. Podle něj funguje systém tzv. „navigačních cen“, kdy je cena stavby dálnice vypočítávána podle obdobné stavby v cizině. A této navigační ceny se stát jako investor skutečně snaží dosáhnout.
Často se prý stavební firmy rozčilují a stěžují si: „Vy nám tady budete diktovat nějaké ceny, bez ohledu na naše náklady.“ Ale daří se prý držet ceny v koridoru deseti procent nad navigační cenou.
Cena je podle něj spojena i se strukturou zakázky. Pokud dělá celou zakázku jedna firma, hrozí prý více, že dojde k nehospodárnostem. „Tam, kde je zakázka v rámci možností rozparcelována, se šlo s cenou dolů až o dvacet procent,“ pochvaloval si profesor Moos.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jav