Miroslav Pavel: Koleje pro obchod

24.04.2019 15:17

Byla to samozřejmě jen náhoda, že jsem minulý týden stál před velkým kontejnerovým nádražím ve městě Yiwu v jihovýchodní Číně. Právě tady začíná nejdelší železniční kontejnerová linka na světě – měří 13 052 kilometrů a jejím nejzazším bodem v Evropě je Madrid.

Miroslav Pavel: Koleje pro obchod
Foto: Pixabay
Popisek: koleje, ilustrační foto

Prstenec kolejí spojuje Čínu s Ruskem, Mongolskem, Afghánistánem, Iránem, Kazachstánem, Běloruskem, Polskem, Českou republikou, Německem, Francií, Velkou Británií, Španělskem a Itálií.

Podél této trati už nyní vyrůstají překladiště pro zboží z Číny a také pro import opačným směrem. Ve městě Yiwu ovšem není jen nádraží. Doplňuje ho obrovský obchodní areál, který nabízí tisícům čínských a zahraničních firem možnost prezentace pro obchodníky z opravdu celého světa. Jsou tam i české firmy – zájem je především o sklo.

Asi si těžko představit lepší dokumentaci toho, že iniciativa Pás a stezka není jen jednosměrná záležitost. Nabízí reálné možnosti rozvoje obchodu – a to nejenom ve směru Čína a země podél železniční trati Yiwu-Evropa, ale i mezi jednotlivými zeměmi kolem tohoto prstence.

Summit o Pásmu a stezce, který tento týden začíná v Pekingu, a kterého se zúčastní představitelé 37 zemí, včetně českého prezidenta Miloše Zemana, má ještě větší ambice. Chce propojit Asii, Evropu a Afriku pomocí sítě železnic, přístavů a dalších infrastrukturních projektů. Předobrazem je dávná Hedvábná stezka, po které z Číny putovalo hedvábí do celého světa.

Ne všude se tento projekt setkává s pochopením. Zejména Spojené státy ho považují za geopolitický nástroj, kterým má být posílen vliv Číny ve světě. Zejména poté, co se k projektu připojila Itálie. Státní tajemník Pompeo oficiálně a bývalý Trumpův poradce Bannon spíše neoficiálně se snažili během svých evropských cest spojence před Pásem a stezkou varovat, ale zdá se, že příliš úspěšní nebyli.

Tyto obavy odmítl podle agentury Reuters čínský ministr zahraničních věcí Wang I když řekl, že Čína je otevřena konstruktivním návrhům, jak reagovat na všechny obavy. Myslím, že v Evropě – a nejenom tam – vzrůstá přesvědčení, že obchod by neměl být omezován politickými zájmy.

Nemohu si na závěr odpustit poznámku, že je pořád lepší stavět železniční tratě a překladiště zboží než vojenské základny.

Miroslav Pavel

Vyšlo v rámci mediální spolupráce s Literárními novinamiPublikováno se souhlasem vydavatele.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Paroubek: Lhali nám před lety, nebo nám lžou dnes?

11:34 Jiří Paroubek: Lhali nám před lety, nebo nám lžou dnes?

Ti, kteří ovládají náš svět, a tím i naše životy, spoléhají na krátkost a nedokonalost naší paměti. …