Zbyněk Fiala: Suez je volný, zatím

30.03.2021 14:37 | Zprávy

Uvázlá obří kontejnerová loď, která zablokovala desetinu světového obchodu, byla dalším názorným příkladem neúnosného vystupňování globalizace. Covid, finanční přelivy, rozpad národních průmyslových kompetencí, tenhle svět není pro lidi.

Zbyněk Fiala: Suez je volný, zatím
Foto: Archiv autora
Popisek: Zbyněk Fiala, žurnalista, v minulosti dlouholetý šéfredaktor časopisu Ekonom.

Velká kontejnerová loď Ever Given, vyrobená v Japonsku a plující pod panamskou vlajkou pro tchajwanskou společnost Evergreen na trase z Číny do Rotterdamu, čuchla v egyptském Suezu do břehu a stočila se napříč kanálem, kudy prochází 12 procent světového obchodu, takže během pěti dnů vyprošťování zablokovala frontu více než 450 lodí z celého světa. Ale mohlo to být delší. Čtvrtý den po kolizi se zdálo, že loď bude třeba vyložit, a to by znamenalo, že zdržení nabere týdny nebo měsíce. A po celou tu dobu by lodě musely vážit dvoutýdenní trasu kolem Afriky.

Uvázlá Ever Given, jejíž kapitán se vymlouval na silné větry, nebyla první, kdo přerušil provoz Suezským kanálem. Třeba zrovna před rokem se tam stejně velká japonská kontejnerová loď zastavila po mechanické poruše, ale vyproštění zabralo jen pár hodin. Jenže panamská loď tam uvázla skoro týden na mělčině a s nosem zakouslým do kamenité ochrany břehu.

Větry byly, to je potvrzeno, ale to nemusela být hlavní příčina problémů. Loď Ever Given, dlouhá jako čtyři fotbalová hřiště, má ponor 20 metrů. Suezský kanál je po prohloubení z roku 2015 hluboký 24 metrů. Pro takové monstrum je tam prostě málo vody pro klidnou plavbu. Loď se může chovat nevypočitatelně. Problém je v tom, že vytlačovaná voda na tak malém prostoru nemá kam odejít a setká-li se s nerovnostmi, reaguje změnami rychlosti proudění. Tam, kde se rychlost proudění vody zvýší, klesá vodní tlak, který loď nese.

Změny mohou působit nerovnoměrně, loď se třeba zhoupne, jednou zádí, jednou nosem dolů. To je riziko nad mělčinou. Když zase pluje moc blízko u břehu, tlak klesá na tísněné straně, což byl možná případ Ever Given. Velká loď je náchylná k uváznutí v úzkém mělkém kanálu.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Filip Turek byl položen dotaz

Tvrdíte, že je celá ta kauza smyšlená a politicky účelová.

To jako, že někdo vaší expartnerku podplatil nebo já nevím co jí slíbili, aby vás teď obvinila? A kde se teda vzaly ty e-maily, kde se k násilí doznáváte? Já upřímně nevím, čemu věřit, protože evidentně nějaké důkazy asi jsou, ale to načasování obvinění je zvláštní, i když teda mohla s ním přijít už...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Celní tsunami je tady

15:49 Zbyněk Fiala: Celní tsunami je tady

Největším ekonomickým nákladem je prudký nárůst nejistoty, co bude dál s exportním průmyslem. Pomůže…