Právní i novinářskou veřejnost rozděluje názor na to, zda soudce Jan Šott mohl odsoudit poslance Jaroslava Škárku (dnes NS – Lev 21) k zákazu výkonu funkce poslance Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR či nikoliv. Já jsem sice nevystudoval práva, ale naučil jsem se za ta léta, co pobíhám po světě, docela obstojně číst. A tak jsem si přečetl následující:
Zákon č. 491/2001 o volbách do zastupitelstev obcí vyjmenovává důvody zániku mandátu v § 55 odst.2. Zaniká odmítnutím složení slibu nebo jeho složením s výhradou a dále dnem, kdy starosta nebo primátor (a v hlavním městě Praze primátor nebo starosta městské části) obdrží písemnou rezignaci člena zastupitelstva na mandát. Mandát také zaniká úmrtím člena zastupitelstva, dnem voleb do zastupitelstva obce a dnem sloučení obcí nebo připojení obce k jiné obci. Z těchto důvodů zaniká mandát ze zákona, splněním stanovené skutečnosti, bez rozhodování nebo souhlasu orgánu obce.
Dále zaniká mandát, vysloví-li to příslušné zastupitelstvo, z důvodů pravomocného rozhodnutí soudu, kterým byl člen zastupitelstva odsouzen k nepodmíněnému trestu odnětí svobody a dále z důvodu, že člen zastupitelstva přestal být volitelným a také pro neslučitelnost funkcí. Zastupitelstvo v těchto případech konstatuje, zda jsou splněny podmínky pro zánik mandátu. Například zjistí, že rozsudek o nepodmíněném trestu odnětí svobody pro zastupitele nabyl právní moci, nebo že zastupitel přestal být volitelný z důvodů změny místa trvalého pobytu do jiné obce.
Poněkud jinak se k možnému zániku mandátu poslance PS P ČR vyslovuje jednací řád Poslanecké sněmovny. V zákoně č. 90/1995 o jednacím řádu PS P ČR, ze dne 19. dubna 1995, část druhá, par. 6, stojí :
Mandát poslance zaniká -
odepřením slibu poslance nebo složením slibu s výhradou,
uplynutím volebního období Sněmovny,
prohlášením poslance na schůzi Sněmovny, kterým se vzdává mandátu nebo okamžikem doručení notářského zápisu o vzdání se mandátu (§ 3) do rukou předsedy Sněmovny,
okamžikem , v němž nastala okolnost, která má za následek ztrátu volitelnosti poslance,
rozpuštěním Sněmovny,
okamžikem, kdy se poslanec ujal úřadu nebo funkce, jejichž neslučitelnost s funkcí poslance stanoví Ústava nebo zákon.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Ivan Bednář