Bohbot: Stíhačky Ukrajině – důvod je jediný. USA mají svůj cíl
07.06.2023 15:38 | Rozhovor
Bezpečnostní expert David Bohbot je přesvědčený o tom, že souhlas amerického prezidenta s dodávkami amerických stíhaček F-16 je motivovaný pouze snahou prodloužit válečný konflikt na Ukrajině a pořádně na něm vydělat. „F-16 je velmi choulostivý a ‚rozmazlený‘ stroj, který potřebuje dobré podmínky pro start a přistání. Největším problémem jeho použití v ukrajinských podmínkách je velkoplošný vstup přívodu vzduchu do motoru, umístěný v jeho spodní části,“ upozorňuje David Bohbot na velká úskalí této formy pomoci Ukrajincům s tím, že jedinou z možností, jak toto riziko překonat, je „garážovat“ stíhačky na letištích členských států EU.
reklama
Jak podle vás pomůže, či nepomůže ukrajinské armádě získání letounů F-16?
Po více než ročním úsilí, kdy prezident Zelenskyj vyvíjel tlak na spojence na osobních jednáních i cestou vzdálených připojení a prezentací, se Ukrajincům konečně podařilo přimět amerického prezidenta Bidena, aby schválil poskytnutí stíhaček F-16 ukrajinské armádě. Rozhodně je to morální vzpruha pro ukrajinskou armádu, která právě prohrála důležitou bitvu o Bachmut a potřebuje dobré zprávy a příslib šťastnější budoucnost. Jak se říká, naděje umírá poslední. A naděje udrží Ukrajince v boji a USA v zisku, dokud nebude znám výsledek dlouhodobě deklarované ukrajinské protiofenzivy. Pokud vůbec začne. Po získání západních raket a tanků se staly nejnaléhavějším ukrajinským požadavkem stíhačky. Ukrajinské letectvo se stále ještě opírá o letadla, původně vyrobená v bývalém SSSR, která zůstala na Ukrajině po jeho rozpadu. Tato letadla přežila první vlnu ruské invaze jen díky tomu, že opustila základny a přesunula se na opuštěné přistávací plochy a odlehlé silnice, které Rusové nedokázali najít. F-16 je skvělý víceúčelový stíhací letoun s vynikajícími manévrovacími schopnostmi, vynikající akcelerací a vysokým výkonem. Jeho pořizovací a logistické náklady jsou velmi rozumné. A co je důležité, může používat velké spektrum munice, což je u starších stíhacích letounů velmi vzácné. Může ale toto skvělé letadlo pomoci Ukrajincům? Nemůže. V žádném případě!
Proč myslíte? Sám přece říkáte, že F-16 je vynikající letoun.
Na rozdíl od houževnatých stíhacích letounů sovětské konstrukce, které používají jak Rusko, tak Ukrajina, je F-16 velmi choulostivý a „rozmazlený“ stroj, který potřebuje dobré podmínky pro start a přistání. Největším problémem jeho použití v ukrajinských podmínkách je velkoplošný vstup přívodu vzduchu do motoru, umístěný v jeho spodní části. Za letu vypadá impozantně, dokonale se hodí k motoru a konstrukci trupu, který je díky němu úzký a obratný. Na zemi je také skvělý, protože instalace motoru nízko nad zemí usnadňuje jeho údržbu a opravy. Problémem je ale start a přistání stroje – tak velký vstup vzduchu přibližně metr nad zemí snadno nasaje jakékoliv cizí těleso na vzletové dráze, což může způsobit fatální poškození motoru. Skutečnost, že se celé ukrajinské letectvo skrývá a používá improvizované vzletové dráhy, pro něj znamená obrovské riziko od pojíždění na start až po dosednutí a vypnutí motoru po přistání. Bez ohledu na nebezpečnost mise, k níž startuje.
Letoun F-16 prostě není MiG. Je navržen pro operace z čistých a upravených základen, s pěstěnými trávníky mezi drahami s asfaltem tak čistým, že si na něm můžete usmažit omeletu. Jak sterilní myslíte, že jsou Zelenského „MiG roads“? A jak bezpečné bude z nich startovat, když navíc sedíte v letadle, které je pro vás nové? Stačí, abyste nasáli jediný zapomenutý kámen nebo šroub, a letadlo plné paliva se může zřítit. Nejproblematičtějším na F-16 je ale ještě něco jiného. Existuje totiž ve velkém množství různých modelů a provedení, vyžadujících odlišné zacházení a údržbu. Slíbené letouny budou pocházet z různých zemí a zajišťovat jejich odlišnou logistiku a servis na území Ukrajiny bude velkým problémem. Porucha letadla znamená, že spadne a rozbije se, ne že „jen“ přestane fungovat jako tank, obrněné vozidlo nebo raketa.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Líbil se Vám tento článek?
Nezávislost naší redakce můžete podpořit peněžitým darem v jakékoliv výši bankovním převodem na účet:
131-981500247/0100
QR kód obsahuje údaje k platbě, výši částky si určete sami.
Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.
Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.
Fakt vám máme věřit, že vám skoro půl roku chodí na účet navíc desetitisíce a vy si toho vůbec nevšimnete? A jestli to je pravda, tak se nedivím, že je ve financování Prahy a dopravy takový bordel - viz např. v DP nebo třeba oprava Baranďáku, která se pěkně prodražila
Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
O tuto odpověď jste již vyjádřil(a) zájem. Děkujeme.
reklama
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.
Uživateli nejlépe hodnocený komentář
Výborný rozhovor,
Ten vzadu
, 07.06.2023 16:20:25
No a při předkládané minimální využitelnosti těch super US stíhaček cca padesát let to znamená, že se po celou dobu budou splácet a hradit jejich provozní náklady. Tedy s velmi vysokou pravděpodobností se jen velmi málo čtenářů dožije doby, kdy už nebudou zatěžovat český státní rozpočet. Tedy to budou splácet naše děti, jejich děti a jejich děti. Tedy vláda občany ČR nezadlužuje a chystá jim zářnou budoucnost. Pokud se tedy ČR nerozpadne po tlakem ilegálních migrantů a případně nebude nahrazena Ukrajinci apod.. Vážně nic proti Ukrajincům, ty které jsem poznal a žijí tu už dlouho, jsou naprosto v pohodě, protože tu chtějí žít. ODS a TOP09 však záměrně ničí tuto zemi. Ne Ukrajinci, ale vláda.