Blansko: Pozor na neuvážené předvánoční nákupy

14.12.2017 16:47

V souvislosti s blížícími se vánočními svátky, a s nimi spojenými vánočními nákupy, vám na základě poznatků z dozorové činnosti kontrolních orgánů přinášíme několik rad jak se vyhnout problémům s reklamacemi a s případnými nekalými praktikami prodejců.

Blansko: Pozor na neuvážené předvánoční nákupy
Foto: Blansko.cz
Popisek: Blansko

Nákupy na internetu jsou v poslední době velmi oblíbeným způsobem nákupu dárků, šetřícím čas i peníze. Spotřebitel by si měl vybírat pouze ověřené internetové obchody, zajímat se o kladné reference a ohlasy od jiných spotřebitelů, kteří již využili služeb daného e-shopu.

Nedoporučujeme nakupovat od neověřeného obchodníka a platit předem. Výhodou nákupu na internetu je právo odstoupit od smlouvy bez udání důvodů do 14 dnů od převzetí zboží (pozor, platí zde určité výjimky, jako např. u zboží upraveného na přání zákazníka, u video nahrávek, u kterých spotřebitel poruší obal apod.).

Při nákupech v kamenném obchodě doporučujeme vždy vyžadovat na místě od každého zboží doklad o prodeji zboží či poskytnuté službě (není povinností prodejce vystavovat doklad automaticky) a zkontrolovat si povinné údaje, které musí doklad obsahovat – označení podnikatele obchodní firmou, popř. názvem nebo jménem a příjmením, identifikačním číslem, dále pak datum prodeje zboží nebo poskytnutí služby, druh zboží nebo služby a cenu. Doklad je důležitý pro předložení prodejci v případě uplatnění reklamace.

Od výše uvedeného dokladu je zapotřebí odlišovat tzv. účtenku EET (v mnoha případech je součástí výše uvedeného dokladu), kterou zákazníkovi, platícímu zboží či služby hotově, kartou nebo poukázkami (např. stravenkami), je prodávající povinen vždy vystavit nejpozději při uskutečnění evidované tržby.

Účtenka EET musí obsahovat fiskální identifikační kód, IČO, označení provozovny, označení pokladního zařízení, pořadové číslo účtenky, datum a čas přijetí tržby, celkovou částku, bezpečnostní kód poplatníka a údaj, zda je tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu.

Při nákupu v kamenném obchodě je dobré si uvědomit, že na rozdíl od nákupu v e-shopech, zákazník nemá právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů. Možnost vrácení či výměnu zboží zákazníkovi umožňují některé obchodní řetězce, popř. záleží na dohodě s prodejcem.

Doporučujeme informovat se o této možnosti již při nákupu zboží.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Turnov: Ovce na dvoře i prevence šikany

22:28 Turnov: Ovce na dvoře i prevence šikany

Experti na školství vyrazili za inspirací do holandských škol. Třicet osm zástupců škol z celého Čes…