Mladá Boleslav: Dobový letecký den navštívily tisíce lidí

21.06.2022 18:35 | Tisková zpráva

Tisíce lidí navštívily v pořadí již 13. Dobový letecký den v Mladé Boleslavi. V letošním roce byl letecký den věnován výročí 110 let od prvního vzletu letadla Metoděje Vlacha, technika a konstruktéra, který v Mladé Boleslavi postavil jako první Čech letadlo vlastní konstrukce a sám na něm vzlétl. Právě proto byli kromě jiných hostů pozváni i potomci Metoděje Vlacha. Akci navštívil i ministr dopravy Martin Kupka.

Mladá Boleslav: Dobový letecký den navštívily tisíce lidí
Foto: mb-net.cz
Popisek: Hrad uprostřed města Mladá Boleslav

Největší letecká show, která kdy v Mladé Boleslavi byla, uzavřela v sobotu 18. června dvacetiletou sérii Dobových leteckých dnů. Tato značka „ Dobový letecký den“, kterou navrhl Jaroslav Kolín, vznikla při prvním představení repliky letadla Metoděje Vlacha v roce 2002, kdy pořádající Aeroklub Mladá Boleslav a Nadační fond letadla Metoděje Vlacha chtěly nový a velice zajímavý létající stroj představit veřejnosti ve společnosti dalších historických letadel. A tak vznikla tradice, při které pořadatelé připravili postupně 13 Dobových leteckých dnů, které pro čím dál tím větší zájem ze zahraničí nazvali také „ Historical Airshow“.

Pracovní tým, který pod vedením předsedy Aeroklubu Zdeňka Ježka a předsedy správní rady Nadačního fondu letadla Metoda Vlacha Vladimíra Handlíka připravoval celou akci více než tři čtvrtě roku, odvedl opravdu dobrou práci a připravil podmínky pro úspěšné provedení akce.

Hlavní letecká show začala ve 13 hodin seskokem parašutisty s českou státní vlajkou za zvuku české státní hymny na počest pilotů padlých ve druhé světové válce. Pak začal již velice pestrý a hlavně rychle se střídající letový program. Moderátory byli Alena Zárybnická, známá televizní moderátorka a Robin Panuš, pilot ultralehkých letadel.

Anketa

Buď, anebo. Komu věříte?

hlasovalo: 3021 lidí

Průlet letounu Jak 52 s pilotem Mirkem Červenkou zaburácel nad diváky a v krásné ukázce letecké akrobacie předvedl vysokou pilotáž. Dva letouny WACO s piloty Tomášem Valentou a Michaelem Oeljeklausem představily leteckou techniku z třicátých let. Burácející hvězdicové motory o výkonu 300 koní ukázaly divákům, jak se létalo v letech 1935-1939. Vynikající skupina „ Follov me“ složená ze čtyř letounů Z 226 Trenér předvedla nádhernou slétanost a skupinové vystoupení.

Zvláštní číslo programu připravila firma Nisa Air s vrtulníkem Robinson R22, který po krátké ukázce přistál na střechu osobního automobilu Škoda Codiac, zapůjčeného firmou Škoda Auto. Skupina čtyř Bückerů Jungmann s piloty Petrem Handlíkem, Miroslavem Červenkou, Markusem Gilchem a Arturem Düsterhöftem předváděla let ve skupině v barvách naší červenomodrobílé vlajky s následnou akrobacií. Na řadu pak přišla ukázka historických větroňů L13 Blaník a VT 116 Orlík, kterou doplnil krásnou akrobacií na větroni LF-Luňák David Jágr.

Žádný letecký den se nemůže obejít bez skupinové akrobacie, na kterou se všichni diváci těší. Letos se opět převedla skupina The Flyin Bulls s piloty Stanislavem Čejkou, Janem Tvrdíkem a Janem Rudziňským doplněná o nového pilota Martina Špačka. Skupina létala na připravenou hudbu za krásného komentáře Petra Jirmuse, akrobata Mistra světa z roku 1984. Letouny DH 82 TigerMoth a Miles Magister, které přilétly z letiště Podhořany přiblížily dobu druhé světové války, kdy na těchto letounech létali v Anglii i naši piloti. Letku přivedl do Mladé Boleslavi letecký nadšenec a sběratel Richard Santus, který i se svými piloty vystupoval v dobových kostýmech.

Krásnými průlety se předvedly historické letoun Stinson Reliant MK.II a DHC -2 Beaver z letiště Líně u Plzně. Historický letoun Jak C11 v ukázce předvedl pilot LOM Praha Tomáš Bruštík . Ze země ho sledovali piloti Jaroslav Rákos, Antonín Dytrich a Emil Přádný, kteří na těchto strojích v sedmdesátých letech ve skupině v Mladé Boleslavi létali. Diváci byli napjati zda letoun bezpečně odstartuje a po ukázce opět přistane, protože dráha byla pro tento letoun téměř na hranici možností.

Diváci napjatě očekávali slíbené vystoupení výsadek parašutistů z letounu Dakota DC3 na dobových kulatých padácích. Vše se nakonec podařilo, i když jeden z parašutistů na téměř neřiditelném padáku přistál mezi diváky, kteří se ochotně rozestoupili a nechali ho dopadnout. Krásnou ukázku letounu Hawker Hurricane předvedl pilot Radim Vojta. Diváci s nadšením sledovali bojové průlety a zaposlouchali se i do krásného zvuku dobového leteckého motoru Merlin.

K pozemním ukázkám patřila nejen vojenská bojová technika v čele se statickým letounem Supermarine Spitfire ve skutečné velikosti, ale i historická auta a traktory, které před diváky provedly spanilou jízdu. Z nadačních letadel viděli diváci Be-60 Bestiolu, Racka PB-6 a Klema L25 v krásných pomalých průletech. Pak přišly na řadu vojenské letouny. Záchranářský vrtulník PZL 3 Sokol a v průletu CASA C-295, která při nízkých průletech otevřela v zadní části rampu.

Na řadu přišly další letecké originály North American P-51D Mustang z Německa a námořní stíhačka Vought F4U Corsair z Rakouského Salburgu ze stáje Red Bull, které předvedly nádherné letové ukázky za zvuku burácejících leteckých originálních motorů. Letoun Corsair po přistání návštěvníkům předvedl sklopení křídel, tak jak to bylo nutné pro uložení do podpalubí letadlové lodě.

Unikátní letecké číslo, které nebylo ještě nikdy na žádném leteckém dnu, předvedli bývalý dvojnásobný mistr světa v letecké akrobacii Petr Jirmus a současný mistr světa a pilot Red Bull Air Race Martin Šonka. Diváci tak mohli sledovat a porovnat, jak se létala akrobacie před 35 lety a jak dnes. Premiéru repliky letounu Zlín XII z roku 1935, postaveného podle původní dokumentace předvedl nadační pilot Jiří Hybler. Na něj navazovaly z ukázkami z první světové války další letouny z leteckého muzea Nieuport 12, Pfalz E1, Fokker D8 a Morane Saulnier BB.

Dobu aviatiky, tedy období před první světovou válkou , přiblížil francouzský letoun Caudron G3 s pilotem Petrem Handlíkem. Úplný závěr leteckého dne patřil doslova setkání věků. Nad mladoboleslavským letištěm prolétl několikrát nízko dopravní letoun Boeing 737- 800 Max a po té vzlétly symbolicky dva nejstarší létající stroje a sice letadlo Metoděje Vlacha Grade. Vzdali tak poctu našemu boleslavskému průkopníkovi letectví Metoději Vlachovi. Letecký den se opravdu podařil, byl opravdu největším, který se nám podařilo zorganizovat, a patří velký dík všem, kteří se o to zasloužili.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Libor Turek, Ph.D. byl položen dotaz

Srovnání

Dobrý den, pane poslanče, nejsem si jistý, zda se od vás dočkám upřímné odpovědi, ale prosím o ni. Fiala tvrdí, jak jsme super, že hrajeme první ligu, a že se srovnáváme s těmi nejlepšími. Má podle vás pravdu nebo, což si myslím já, z nás dělá premiér blázny? V čem přesně se můžeme srovnávat s těmi ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jihlava: Ježkovy oči získaly další dvě ocenění

10:23 Jihlava: Ježkovy oči získaly další dvě ocenění

V soutěži Radniční oko, které pořádá Sdružení vydavatelů radničních zpravodajů ČR, získaly jihlavské…