Kolovratník (ANO): Pardubické letiště v roce 2019 odbavilo přes sto tisíc cestujících

13.01.2020 15:08

Pardubické letiště minulý týden zveřejnilo počet odbavených cestujících, kterých bylo mírně přes sto tisíc. Rostla navíc i přeprava Carga. Přesto vše ale letiště stále není ekonomicky soběstačné. Změní se to? Jsem přesvědčený, že ano.

Kolovratník (ANO): Pardubické letiště v roce 2019 odbavilo přes sto tisíc cestujících
Foto: Archiv Martina Kolovratníka
Popisek: Martin Kolovratník

Na rozdíl od ostatních regionálních letišť máme ohromný potenciál. Bohužel nepotěším zlé jazyky. Není to tak dávno, co jsem se setkal s vedením pražského letiště a kolegové potvrdili má slova.

Často slýchávám názor, že regionální letiště v Česku jsou předem odsouzena k neúspěchu. Speciálně pardubické o to více, protože je v blízkosti Prahy, kterou preferuje drtivá většina cestujících. Přiznám se, že s tímto názorem nesouhlasím a mám hned několik důvodů, které mě k tomu vedou.

Jedním z nich je skutečnost, že objem letecké dopravy roste kontinuálně již mnoho let a nic nenasvědčuje tomu, že by se tento trend měl změnit. Naopak. Se zvyšováním životní úrovně se pravděpodobně dočkáme dramatického růstu. Pardubické letiště nikdy nebylo a nikdy nebude konkurencí pro Letiště Václava Havla. Jednak proto, že objem dopravy je vázán limity a také proto, že cestující skutečně míří do Prahy. Je tu ale několik „ale“.

Je potřeba si uvědomit, že kapacita pražského letiště je omezena a pokud by letiště mělo uspokojit všechny zájemce, provoz by se musel rozložit do celodenního provozu. V praxi to ale tak nefunguje. Letecké společnosti samozřejmě zajímají především atraktivní časy. Málokdo chce přilétat do Prahy v nočních hodinách. Nicméně kapacita v hlavních časech není „nafukovací“ a letiště proto musí některé spoje odmítat. A to je příležitost právě pro pardubické letiště.

Navíc si řekněme i „B“. Než se kolikrát dostanete z Letiště Václava Havla do centra města, tak za plus mínus stejnou dobu jste z Pardubic v Praze na hlavním nádraží. Ano, je to tak. A s příchodem vysokorychlostních tratí, budeme v centru podstatně rychleji, protože spojení Pardubice – Praha bude jezdit přibližně za 20 minut.

Víte, co by ale podle mě pomohlo a nad čím stále častěji přemýšlím? Zda bychom neměli naše letiště přejmenovat po vzoru zahraničních letišť a do názvu zakomponovat hlavní město. Věřím, že spousta z Vás se teď usmívá, ale pravda je taková, že v zahraničí se jedná o naprosto běžnou praxi. Podívejme se třeba na Londýn – Stansted nebo Milán – Bergamo. Podobných příkladů bychom našli spoustu.

Rozhodně to tedy není tak, že by „Kolovratník“ chtěl nařizovat nebo ubírat lety pražskému letišti. To je nesmysl, který mohou šířit pouze neodborní novináři, nebo ti, kteří úmyslně lžou. Bohužel i takovéto nesmysly jsem minulý týden četl. Souhlasím ale s jedním – musíme najít takový ekonomický model, který zajistí hospodářskou soběstačnost letiště v blízké době, a jsem přesvědčený, že to není nic nemožného. Je potřeba zmínit, že loňské výsledky mohly být lepší, pokud by nedošlo k uzemnění letadel Boeing a navíc v důsledku toho i ke zrušení pravidelné linky do Londýna.

Martin Kolovratník

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

DSZ - ZA PRÁVA ZVÍŘAT: První desítka kandidátů do nadcházejících eurovoleb

23:08 DSZ - ZA PRÁVA ZVÍŘAT: První desítka kandidátů do nadcházejících eurovoleb

Demokratická strana zelených - ZA PRÁVA ZVÍŘAT představila první desítku svých kandidátů do eurovole…