Proč by ten zákon měl být ústavní a proč je špatně, že není ústavní? Podle mého názoru máme ve státu velmi správně stanoveno, a jsme v Evropě víceméně výjimkou, že charta místních samospráv i naše ústava zaručuje samosprávu. Každá samospráva je založena také na samostatném hospodaření, tedy na samostatných příjmech. Jinde v Evropě je to řešeno různým způsobem, ale většinou tak, že obce mají komplet stoprocentní přísun, např. daně z nemovitosti, která je úplně někde jinde, než je daň z nemovitosti u nás. A to je základ její samostatnosti, stát se na té dani z nemovitosti vůbec nepodílí. To znamená, každá obec si pak dokonce může dělat politiku ve své vlastní dani z nemovitosti na svém území, což určitě není špatné. Náš systém je založen na tom, že samostatný příjem obcí je určen tak, že mají určitý podíl na takzvaných sdílených daních. Osobně si myslím, že tento systém je velmi přínosný, protože vlastně stát, obce i kraje dýchají stejným způsobem. Jestliže se státu daří, tak vybírá více daní a zároveň z toho mají větší podíl jak kraje, tak obce. Jestliže se státu nedaří a ekonomika nefunguje, tak se logicky snižují daňové příjmy. A stejným principem, jako se snižují daňové příjmy státu, se snižují také krajům a obcím.
A to je podle mého názoru správně. Protože potom všechny tři instituce mají společný zájem, aby stát fungoval a aby se daně vybíraly. To znamená, že všichni prostřednictvím různých iniciativ usilují, aby ekonomika fungovala. Klasický příklad jsou obce, budování nejrůznějších průmyslových zón, příprava podmínek pro podnikatelský sektor atd.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV