Vláda tímto krokem reaguje na vysoké ceny pohonných hmot v důsledku mimořádné situace vyvolané ruskou agresí proti Ukrajině. Součástí vládního balíčku jsou i daňová opatření na podporu elektromobility.
„U silniční daně odhadujeme rozpočtový dopad na zhruba 4,2 mld. Kč ročně, které zůstanou v kapsách zejména malých a středních podnikatelů. Zrušení povinnosti přimíchávat biosložku do nafty pak povede k jejímu zlevnění 1,5-2 Kč na litr. Vedle toho jsme dopravcům prominuli zálohy na silniční dani na celý rok a umožnili odložit platby DPH až do konce října, což jim výrazně pomůže s jejich cash-flow,“ řekl ministr financí Zbyněk Stanjura.
Balíček kromě zrušení silniční daně v kategorii pod 12 tun řeší také nákladní vozidla a přívěsy nad 12 tun, u nichž sazby silniční daně přiblíží evropským minimům daným směrnicí o Eurovinětě. Konkrétní příklady úspor v případě zrušení silniční daně uvádíme níže.
Díky odstranění povinnosti přimíchávat biopaliva do pohonných hmot bude možné využít i jinou, cenově i nákladově výhodnější metodu, jak plnit emisní cíle dle evropských předpisů. Doposud měl dodavatel velmi omezené možnosti jak dosáhnout minimálního podílu biopaliv v pohonných hmotách, a to konkrétně 6 % biosložky v naftě a 4,1 % biosložky v benzinu. Cena biosložky je přitom vyšší než cena samotných paliv, proto by odstranění povinnosti jejího přimíchávání mělo vést ke snížení konečné ceny jak pro motoristy, tak pro celý podnikatelský sektor.
Který z jmenovaných šéfů vlád je nejlepší?Anketa
Ministerstvo financí v rámci balíčku přichází také s podporou nízkoemisních vozidel (elektromobilů, hybridních vozidel, vozidel na zemní plyn) v rámci novely zákona o daních z příjmu. V případě využívání služebního nízkoemisního vozidla zaměstnancem nejenom pro pracovní, ale i pro soukromé účely, dojde ke snížení výše příjmu zaměstnance, který se odvíjí od vstupní ceny využívaného vozidla (dnes 1 % vstupní ceny za každý kalendářní měsíc). Nově bude u jinak dražších nízkoemisních vozidel zaměstnanec danit příjem pouze ve výši 0,5 % vstupní ceny. Pro zaměstnance tak bude výhodnější nízkoemisní vozidlo více využívat i pro soukromé účely.
Současně dojde v rámci novely zákona o daních z příjmů ke zkrácení doby odpisování dobíjecích stanic pro elektromobily z 10 na 5 let (wallboxů i samostatně stojících dobíjecích stanic). Bude tak možné rychleji uplatňovat náklady na pořízení elektrodobíječek jako daňový výdaj.
Úspory v případě zrušení silniční daně: příklady 4 různých vozidel
Roční sazba daně se určuje podle údajů uvedených v technickém průkazu vozidla. V souvislosti s datem registrace vozidla se roční sazba daně může snížit o 48 %, 40 %, či 25 %. Výše snížení se odvíjí od stáří vozidla, resp. data první registrace vozidla a platí vždy po dobu 36 kalendářních měsíců:
- snížení o 48 % - stáří do 3 let od první registrace
- snížení o 40 % - stáří 4 až 6 let
- snížení o 25 % - stáří 7 až 9 let.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV