Zdechovský (KDU-ČSL): Nesmíme přestat bojovat za dárkonoše Ježíška

06.01.2014 7:36

Ať si říká, kdo chce, co chce, bojovat za českého dárkonoše Ježíška se vyplatilo. Nejen, že všichni z nás, co na Ježíška stále ještě věříme, jsme dostali nejlepší dárky. Ale za daleko důležitější vidím opětovnou renesanci českých tradic a zvyků, která potěší všechny hrdé vlastence a milovníky české kultury. Kapr, vánočka, stromeček, purpura, Františkové, jmelí, cukroví, koledy a spousta dalších tradic k českým Vánocům prostě neodmyslitelně patří.

Zdechovský (KDU-ČSL): Nesmíme přestat bojovat za dárkonoše Ježíška
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vánoční ozdoba
reklama

Ještě před několika lety jsme se báli, že vánočním tradicím v českých domácnostech odzvonilo, protože počet Santů ve výlohách, reklamách a na balkónech raketově vzrostl. Česká republika znovu rudla a sobů bylo více jak oslíků v jesličkách. Tehdy se mě můj čtyřletý syn Tobiášek zeptal, zda má psát dopis i Santa Clausovi. A to byla ta poslední kapka. Od té doby vytáhly bojovat desítky sněhuláků po České republice za záchranu Ježíška.

Po pěti letech boje se ukazuje, že to mělo smysl. Nejnovější výzkum společnosti Focus jednoznačně ukazuje, že Vánocům v České republice dominuje dárkonoš Ježíšek. Ten rozdává dárky v 92 % českých domácností. Podíl jeho „konkurentů“ je zanedbatelný - Děda Mráz 0,6 %, Santa Claus 0,3 %. V 6 % domácností naděluje dárky někdo jiný, jehož totožnost bohužel neznáme. 1 % dotázaných uvádí, že se v jejich domácnosti Vánoce vůbec neslaví.

Postava komerčního Santy lidem vadí

Lidem v České republice vadí používání postavy Santy Clause v předvánoční reklamě, což je vidět na stále menším počtu reklam v roce 2013, které užívají Santa Clause nebo jeho atributy. Téměř polovina respondentů (44 %) uvedla, že jim taková reklama vadí. Čtvrtině respondentů nevadí a třem desetinám je to jedno. Negativní postoj vyjadřují především starší respondenti a důchodci, názory se naopak nediferencují podle pohlaví či vzdělání dotázaných.

Především v posledních třech letech se stále více objevuje Ježíšek jako ten, kdo nosí našim dětem dárky. Lidé se daleko více vrací k českým tradicím a zvykům a to je dobře. Proto zůstávám velkým optimistou a věřím, že tradice českých Vánoc jsou v tuto chvíli zachráněny. Ještě není úplně vyhráno, ale nevšimnout si betlémského světla na konci komerčního tunelu by byla chyba.

Tomáš Zdechovský

  • KDU-ČSL
  • Místopředseda KDU-ČSL
  • europoslanec

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: Tomáš Zdechovský - profil

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Piráti a Starostové startují předvolební kampaň s heslem: Vraťme naší zemi budoucnost!

10:01 Piráti a Starostové startují předvolební kampaň s heslem: Vraťme naší zemi budoucnost!

V úterý 18. května od 12:00 oficiálně odstartuje předvolební kampaň Pirátů a Starostů po celé České …