Všechno jinak. Znalci z kauzy údajně padělaných obrazů hrozí až 10 let za mřížemi

01.10.2021 14:00 | Kauza

PL již nějakou dobu sledují kauzu údajně padělaných obrazů, ve které byli nepravomocně odsouzeni sběratel umění Jaroslav Fröhlich s manželkou a jejich přítel Milan Trokan k 8, 7 a 6 letům odnětí svobody a vysokým peněžitým trestům. Několikrát jsme se věnovali ostravskému znalci Pavliňákovi, který sehrál jednu z hlavních rolí v této kauze. Téměř polovinu z projednávaných děl označil za falzifikáty. A právě na něj podal Nadační fond proti korupci trestní oznámení pro závažný zločin křivá výpověď, nepravdivý znalecký posudek a trestný čin pomluvy.

Všechno jinak. Znalci z kauzy údajně padělaných obrazů hrozí až 10 let za mřížemi
Foto: Televize TVS
Popisek: Znalec a galerista Petr Pavliňák

PL měly možnost se obeznámit s obsahem rozsudku, kterým soudkyně Iva Říhová obžalované na Krajském soudě uznala vinnými. Ačkoliv jsme se z obsahu rozsudku nedozvěděli, jakým důkazem Mgr. Říhová prokazuje, že se obžalovaní měli dopustit vědomého opatřování falzifikátů, když v celé věci chybí důkaz trestné činnosti, a to i přes téměř rok a půl dlouhé odposlouchávání a sledování obžalovaných, v průběhu kterého nebyl zajištěn jediný důkaz, který by jakémukoliv údajnému opatřování falzifikátů nasvědčoval.

Co se týče samotných obrazů, ty byly uznány za originály znalci a odborníky na trhu s uměním. Na čem tedy stojí rozsudek soudkyně Říhové? Pokud odhlédneme od zmanipulované protokolace z hlavního líčení, která zdaleka překračuje rovněž medializovaný případ soudce Sotoláře a pro kterou bylo na Říhovou podáno trestní oznámení pro podezření z trestného činu zneužití pravomoci úřední osoby a trestného činu padělání a pozměnění veřejné listiny, stojí odsuzující rozsudek vůči obžalovaným zejména na negativních znaleckých posudcích znalců přibraných policejním orgánem, kde téměř polovinu ze všech obrazů za falzifikáty označil právě znalec Petr Pavliňák.

Znalec Petr Pavliňák nejenže označoval obrazy za falzifikáty za použití té nejabsurdnější argumentace, kde svýma očima určoval stáří malby, k určení kterého je při seriózním zkoumání potřebný laboratorní chemicko-technologický průzkum, tvrdil, že razítka ze zadních stran obrazů jsou padělaná, když obrazy se stejnými razítky jsou publikovány v monografiích, nebo že lepenka, na které je dílo vyhotoveno, byla vyrobena po roce 2011, a tedy se jedná o zjevný novodobý falzifikát, přičemž výrobce lepenky potvrdil, že byla vyrobena někdy před rokem 1990, a mnohé další anomálie, o kterých jsme již psali v předchozích článcích.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Tomáš A. Nový

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Pojď si zaš*kat.“ Wollner prohrál soud s Markétou Dobiášovou

10:33 „Pojď si zaš*kat.“ Wollner prohrál soud s Markétou Dobiášovou

„Každá sranda něco stojí.“ Tato svá slova si dnes může připomenout bývalý šéf Reportérů ČT Marek Wol…