300 000 Kč. Pro „propojeného“ manažera od STAN

10.07.2025 4:44 | Kauza

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) uzavřelo smlouvu za 300 000 Kč. S kým? S PR manažerem z agentury, která dělala kampaň pro STAN a spřátelené subjekty. Má se prý starat o sociální sítě ministerstva. A to vyvolává hned několik otázek. MPO tvrdí, že se daný manažer přihlásil na inzerát.

300 000 Kč. Pro „propojeného“ manažera od STAN
Foto: Ministerstvo průmyslu a obchodu
Popisek: Lukáš Vlček ministr průmyslu a obchodu

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), které řídí ministr Lukáš Vlček (za hnutí STAN), uzavřelo smlouvu s PR manažerem Petrem Žilinským. Kontrakt má hodnotu 300 tisíc korun. Za tuto částku se má Žilinský starat o sociální sítě ministerstva. Na případ upozornily Jasné zprávy YouTubového kanálu Aby bylo jasno Jany Bobošíkové. 

Anketa

Věříte, že příčinou (jednou z příčin) výpadku elektřiny byly obnovitelné zdroje?

hlasovalo: 11298 lidí

Smlouva byla mezi MPO a Petrem Žilinským uzavřena 4. června 2025 na dobu určitou do 31. května příštího roku. Přitom je velmi pravděpodobné, že pokud dojde díky podzimním sněmovním volbám ke změně vládní garnitury, nový šéf resortu bude jen těžko využívat služby někoho, kdo je úzce spojen s předchozím vedením ministerstva i s hnutím STAN. 

Je tedy pravděpodobné, že částka 300 tisíc, kterou smlouva uvádí jako maximální plnění, bude Žilinským vyčerpána mnohem dříve než v příštím roce.

Nabízejí se dvě otázky. Proč si Vlčkovo ministerstvo externě najímá PR manažera k tomu, aby pro resort vytvářel příspěvky na sociálních sítích, když to v minulosti zvládali sami zaměstnanci ministerstva z tiskového odboru? Druhá otázka zní, proč si resort průmyslu a obchodu vybral právě Žilinského?

Kromě toho, že v současné době Petr Žilinský poskytuje marketingové služby jako živnostník, dle veřejných zdrojů rovněž působí v PR agentuře Communication Lab, s.r.o. (CommLab), která se před minulými sněmovními volbami na podzim 2021 podílela na předvolební kampani hnutí STAN vedeného Vítem Rakušanem. 

Vyplývá to ze Zprávy o financování volební kampaně Pirátů a Starostů, kterou eviduje Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí.

Petr Žilinský, kterého nyní platí ministerstvo průmyslu a obchodu, pracuje dle veřejně dostupných informací pro agenturu CommLab už několik let. 

Tato jeho „domovská“ firma má ke STANu dlouhodobě blízko, a nejde pouze o zakázky z volební kampaně. Zakladatelka této PR agentury Michaela Studená se angažovala společně s poslankyní hnutí STAN Barborou Urbanovou v iniciativě Pod svícnem, která měla upozorňovat na domácí násilí.

Propojení Žilinského na PR manažery kroužící dlouhodobě kolem STAN není jedinou spojnicí s politickým hnutím, které řídí Vít Rakušan. Petr Žilinský dokonce před lety za toto politické uskupení sám kandidoval. V roce 2022 se neúspěšně pokusil na kandidátce STANu dostat do místního zastupitelstva v Týnci na Sázavou ve Středočeském kraji. 

Spojení marketingového specialisty s hnutím STAN, kterého si zároveň najalo ministerstvo průmyslu a obchodu, spravované právě ministrem za hnutí STAN, je zřejmé. Redakce serveru ParlamentníListy.cz se proto resortu ministra Lukáše Vlčka ptala na několik věcí:

1) Na základě jakých kritérií byl pro potřeby ve smlouvě stanovených služeb vybrán právě pan Petr Žilinský? 2) Byl pan Žilinský ministerstvu někým doporučen? 3) Nevadilo a nevadí MPO, že pan Žilinský v minulosti kandidoval za hnutí STAN a rovněž se dle veřejných zdrojů angažuje v PR agentuře, která se pro hnutí STAN v minulosti podílela na kampani? 4) Smlouva byla podepsána na dobu určitou až do 31.5.2026, přestože může být v případě dřívějšího vyčerpání plnění ukončena i před tímto termínem. Počítalo se s dřívějším vyčerpáním smlouvy už od počátku vzhledem k tomu, že v květnu příštího roku už může vést MPO jiná vláda a ministr jiné strany? 5) Kolik již bylo ze smluvního plnění v této chvíli vyčerpáno?

Tyto otázky jsme tiskovému odboru Vlčkova ministerstva průmyslu zaslali ve středu po poledni. Tiskový mluvčí resortu na otázky reagoval až ve čtvrtek, poté co článek vyšel a co si ho na ministerstvu přečetli.

Reakci Ministerstva průmyslu a obchodu na výše uvedené otázky zveřejňujeme v plném znění a bez úprav 10.7. v 10:42:

K možnosti navázat na supervizi a správu sociálních médií spolupráci s odborníkem na základě externí spolupráce jsme přistoupili po dlouhodobém problému obsadit pozici kvalitním kandidátem v rámci standardního pracovního poměru.
 
Pan Žilinský s námi spolupracuje na základě tzv. průzkumu trhu, kdy jsme inzerát na tuto pozici zveřejnili na webu freelance.cz, oficiálních webových stránkách MPO a našich sociálních médiích. O výběru kandidáta rozhodovala nabídnutá cena a kvalita zadaných úkolů (příprava komplexního komunikačního plánu MPO k LEX OZE II a návrhy na vylepšení fungování sociálních médií MPO), žádné doporučení nám nepřišlo a nemohlo by ani být bráno v potaz.
 
Obecně platí, že uchazeče neposuzujeme na základě jejich politického působení nebo preferencí a není standardní, aby se v MPO s novou politickou garniturou měnilo personální obsazení a spolupracovníci, krom úzkého vedení ministerstva. S hnutím STAN Petra Žilinského pojí pouze skutečnost, že v minulosti kandidoval jako nezávislý na kandidátce VOLBA PRO MĚSTO, kterou formálně hnutí zaštítilo. Pan Žilinský nikdy pro hnutí STAN nepracoval, a to ani v rámci své spolupráce s agenturami. Pro úplnost dodáváme, že Petr Žilinský není členem STAN.
 
Smlouva byla uzavřena standardním způsobem. V současnosti je vyčerpáno zhruba 20 procent a nepočítáme s tím, že by v případě spokojenosti s prací pana Žilinského, která bude posuzována objektivními nastavenými kritérii v rámci průběžného a čtvrtletního hodnocení, mělo dojít k ukončení smlouvy před uplynutím smluveného termínu."

Podle Jasných zpráv, které se zjištěním na základě registru smluv přišly, je díky výše popsaným propojením otázkou, zda na MPO najatý PR manažer skutečně vykonává ve smlouvě reálně popsané služby, nebo je smlouva pouhou formalitou. MPO to však odmítá s tím, že smlouva je plněna dle popsaných služeb na základě výkazu práce a hodnocení ze strany zadavatele.

„Nevypadá to jako pouhá úřední správa sociálních sítí, ale spíš jako další příklad kreativního účetnictví na účet daňových poplatníků,“ konstatují autoři Jasných zpráv.

Zajímavostí je, že v agentuře CommLab působí také komentátor a lobbista Tomáš Klvaňa. Do obecného povědomí se dostal jako “Pan radar”, kdy z pověření vlády Mirka Topolánka z ODS veřejně obhajoval vznik amerického radaru v Brdech. Dnes se prezentuje jako expert na Spojené státy a v nedávné době byl lobbistou za povinné zálohování PET lahví ve službách norské firmy TOMRA, která chtěla do Česka dodat 11 tisíc zálohovacích automatů.

Agentura CommLab spolupracuje s politiky současné vládní koalice na více úrovních. V uplynulých letech například získala i významné zakázky od pražského magistrátu.

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Radim Panenka

MUDr. Zdeněk Hřib byl položen dotaz

Veřejná doprava

Dobrý den, když tak myslíte na ekologii, proč v Praze není hromadná doprava pro všechny zdarma?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
style="min-height:300px;"> reklama
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

300 000 Kč. Pro „propojeného“ manažera od STAN

4:44 300 000 Kč. Pro „propojeného“ manažera od STAN

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) uzavřelo smlouvu za 300 000 Kč. S kým? S PR manažerem z agentu…