Evropský projekt ČVUT přinese techniku a přírodovědu do mateřských škol

07.09.2014 11:36

Fakulta biomedicínského inženýrství Českého vysokého učení technického v Praze získala evropský projekt nazvaný „Technikou do nitra člověka“.

Evropský projekt ČVUT přinese techniku a přírodovědu do mateřských škol
Foto: ČVUT
Popisek: ČVUT

Projekt je určený pro mateřské školy Kladenska a Děčínska a jeho cílem je posílit úroveň polytechnického vzdělávání učitelek prostřednictvím využívání moderních metod výuky techniky a přírodovědně zaměřených kurzů dalšího vzdělávaní pedagogických pracovníků. Partnerem projektu je statutární město Kladno. Realizován bude v období druhé poloviny letošního roku až do konce června 2015. Rozpočet projektu je 12,5 mil. Kč.

V rámci projektu budou vytvořeny a pilotně ověřeny nové vzdělávací kurzy dalšího vzdělávaní pedagogických pracovníků, které podpoří profesní rozvoj učitelů mateřských škol v oblasti podpory polytechnického vzdělávaní tak, aby mohli nabyté vědomosti a dovednosti využívat ve své práci. Polytechnické vzdělávání je orientováno na interdisciplinární oblast průniku techniky a medicíny.

„Náš projekt vychází ze skutečnosti, že samotní učitelé mateřských škol nemají o této problematice dostatek znalostí a zkušeností, což je dáno jejich odlišným odborným zájmem a také časem, který uběhl od ukončení jejich vzdělání,“ říká Ing. Venuše Heřmanová, projektová manažerka z Fakulty biomedicínského inženýrství ČVUT.

Hlavním cílem projektu je vytvořit osmnáct zcela nových vzdělávacích modulů spolu s výukovými materiály. Každý modul bude obsahovat stručné uvedení do problematiky, která je náplní modulu, a praktických aktivit, kterými lze na úrovni dětského myšlení přiblížit a vysvětlit daný problém. K pochopení technických principů budou v úvodních modulech jednoduchým způsobem nejdříve probrány základní fyzikální, chemické a biologické principy s cílem vytvoření elementárního povědomí o možnostech technických principů diagnózy, terapie a náhrad, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách. Polytechnické vzdělávání v interdisciplinární oblasti v takto komplexním pohledu umožní rozvoj znalostí o technickém prostředí a tím bude pomáhat k vytvoření správných pracovních postupů a návyků.

Dvojici modulů bude věnován jeden víkend. V závěru každého modulu bude test dovedností a po úspěšném ukončení všech modulů obdrží absolvent certifikát o absolvování programu, a evaluační konference. V průběhu řešení projektu bude celý program, resp. jednotlivé moduly, akreditované jako program dalšího vzdělávaní pedagogických pracovníků. Pilotní ověření projektu bude na Kladensku a Děčínsku. Obsahem je získání znalostí o metodách a formách práce tak, aby byly praktikovány v mateřských školách a školských zařízeních, přispěly k všestrannému rozvoji dítěte s pozorností zaměřenou na polytechnickou výchovu.

Jedná se o tyto vzdělávací moduly:

1. Biologie - základ života, z čeho se skládáme - buňky

2. Anatomie orgánových systémů v procesu vývoje

3. Svět chemických procesů, aneb před chemií neutečeš

4. Fyzika vody a teploty

5. Proč se podobáme rodičům? Naše geny - základ života

6. Životní prostředí kolem nás aneb chemie je všude, co ty na to přírodo?

7. To je krása, přírodo! Co se stalo, přírodo?

8. Fyzikální podstata metod k vyšetření vybraných orgánů

9. Podstata zobrazovacích metod k vyšetření vybraných orgánů člověka

10. Energie z chemie a na co ji využít

11. Elektřina, magnetismus, gravitační pole

12. Elektřina v lidském těle

13. Už vím, jak dýcháme

14. Elektrotechnika tajů zbavená

15. Jak vnímají stroje svět kolem sebe

16. Fyziologie řízení orgánových systémů a hierarchie řídících procesů

17. Lokomoční roboti

18. Náhrada lidské paže

Motto projektu je přiblížit učitelům mateřských škol a předškolních zařízení techniku využívanou ve zdravotnictví. Když chceme využívat techniku, musíme v první řadě znát, co chceme zkoumat a proč. Dále musíme vycházet ze základních fyzikálních, chemických a biologických principů. Další moduly jednoduchou a hravou formou přiblíží jednotlivé druhy techniky využívané pro zkoumání nitra člověka, dítěte a jeho svět.

Manažerka projektu Ing. Heřmanová k tomu dodává: „Cílem vzdělávacích aktivit těchto modulů je rozvíjet znalosti o technickém prostředí a pomáhat vytvářet pracovní postupy a návyky při využívání zdravotnické techniky, podporovat touhu tvořit a práci zdárně dokončit. Skladba modulů posiluje zájem o technické obory. Patří sem i používání jednoduchých nástrojů, netradičních materiálů a techniky jejího využití. Jednotlivé aktivity mají široké pole uplatnění, od činností vhodných při procházkách v přírodě, přes práci na zahradě ve všech ročních obdobích, až po různé aktivity a hry uvnitř školky.“ 
V rámci projektu budou zpracovány a vytisknuty návody k pokusům a další didaktické pomůcky v odpovídajícím množství. Těmito materiály se rozumí například nástěnné tabule, leporela, pexesa, omalovánky, pastelky, samolepící obtisky a jiné.

Počet účastníků každého modulu bude maximálně deset, protože při vyšším počtu již není možné získat praktické návyky při sledování experimentů. Obsahem je získání znalostí o metodách a formách práce tak, aby byly praktikovány v mateřských školách a školských zařízeních.

Významným prvkem projektu jsou desetidenní stáže pro učitele mateřských škol v zahraničí v mateřských školách města Aachen v Německu a Vitry sur Seine ve Francii.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ číslo týdne: 30

19:02 ČEZ číslo týdne: 30

30 zemí světa staví, plánuje nebo projektuje jaderné reaktory.