Svaz průmyslu požaduje víc peněz na výzkum

12.04.2015 16:03

Stanovisko k materiálu „Návrh výdajů státního rozpočtu České republiky na výzkum, experimentální vývoj a inovace na rok 2016 s výhledem na léta 2017 a 2018 navržený RVVI“.

Svaz průmyslu požaduje víc peněz na výzkum
Foto: Hans Štembera
Popisek: Peníze, ilustrační foto

Svaz průmyslu a dopravy ČR jménem svého viceprezidenta doc. Ing. Jiří Cienciala, CSc. požaduje navýšení rozpočtu týkajícího se aplikovaného výzkumu a mezinárodní spolupráce vedoucí ke zvýšení konkurenceschopnosti.

K tomu předkládáme následující připomínky:

1. Požadujeme navýšení objemu prostředků v kapitole MŠMT na podporu projektů mezinárodní spolupráce. Navržený rozpočet neumožňuje vypsání soutěží na podporu projektů mezinárodní spolupráce (COST, EUREKA, EUROSTARS, INGO, KONTAKT, EUPRO), protože rozpočet až do roku 2017 předpokládá pouze doběh současných projektů (postupné snižování alokace). V roce 2018 je sice plánován nový program Inter–excelence, ale do té doby je prakticky stop-stav pro mezinárodní spolupráci, protože všechny prostředky v letech 2016 a 2017 jdou na podporu udržitelnosti výzkumných center, a to jak programy NPU, tak i podporou nových velkých infrastruktur. Zásadní připomínka.

2. Při tvorbě návrhu výdajů požadujeme neopomíjet a pokračovat v plnění vládou schválených strategických dokumentech jako Aktualizovaná politika VaVaI nebo Národní priority. Jedná se o základní strategické dokumenty pro tvorbu OP VVV a OP PIK; jinými strategickými dokumenty nebyly nahrazeny. Zásadní připomínka.

3. Požadujeme začlenit objem prostředků na kofinancování Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost v kapitole MPO ve výši 700 mil. Kč v roce 2016, 800 mil. Kč v roce 2017 a 1 000 mil. Kč v roce 2018. Zásadní připomínka.

4. Upozorňujeme na rozpor Návrhu s Aktualizovanou národní politikou VaVaI schválenou usnesením vlády 24. dubna 2013, č. 294, což odporuje § 5 odst. 1 zákona č. 130/2002 Sb., kde je uvedeno, že návrh výdajů st. rozpočtu na VaVaI vychází z Národní politiky výzkumu, vývoje a inovací. Jedná se například o poskytnutí prostředků na další soutěž programu Epsilon v případě TA ČR (opatření č. 7 v části 4). Tyto programy jsou již schváleny vládou, vyhlášeny a implementují Národní priority orientovaného VaVaI, a to včetně priorit naplňujících cíle strategií a koncepcí v gesci dalších orgánů státní správy, které nejsou poskytovateli účelové podpory (MŽP, MD, MMR, MZV, SÚJB, 2 ČBÚ atd.). Patří tak k základním prostředkům naplňování těchto priorit. Žádáme o srovnání souladu všech navrhovaných změn rozpočtu proti střednědobému výhledu 2016-2017 s Aktualizovanou politikou a naplnění § 5, odst. 1 zákona č. 130/2002 Sb. Zásadní připomínka.

5. Požaduje úpravu rozpočtu, aby bylo možné realizovat soutěže v programech GAMA, DELTA a EPSILON, a tak naplnit indikátory těchto vládou schválených programů. Jelikož programy TA ČR jsou jedním z hlavních zdrojů účelové podpory pro naplnění indikátorů udržitelnosti nově budovaných center z OP VaVpI, důrazně upozorňujeme na riziko neudržitelnosti těchto infrastruktur v případě, že nebude navýšen rozpočet TA ČR na rok 2016. Přičemž aspekt udržitelnosti / sanace těchto infrastruktur je jedním z hlavních výchozích předpokladů návrhu rozpočtu. Zásadní připomínka.

6. Požadujeme doplnit pro rok 2015 u programu EPSILON Technologické agentury ČR prostředky ve výši 350 mil. Kč, jak bylo přislíbeno. Zásadní připomínka.

7. Požadujeme navýšit rozpočet TA ČR na rok 2016 až 2018 následovně: o 746 mil Kč (2016) resp. 1,194 mld. Kč (2017) resp. 516 mil Kč (2018). Zásadní připomínka

8. Požaduje nezohledňovat “principy pro přípravu nového zákona VaVaI“ při tvorbě rozpočtu, neboť se jedná o materiál, který dosud nebyl schválen vládou. Vzhledem k tomu nelze předjímat budoucí roli MPO a TA ČR v systému podpory aplikovaného VaV. Žádáme o úpravu textu předkládaného materiálu v tomto smyslu a o rovné zacházení s TA ČR jako poskytovatelem podpory aplikovanému výzkumu v zájmu deseti ústředních orgánů státní správy. Zásadní připomínka.

9. Požaduje vyjasnit začlenění dosud vládou neschváleného programu TRIO MPO, neboť toto je v rozporu se zákonem č. 130/2002 Sb., § 5 odst. 2. V tomto zákonu je uvedeno, že musí být program schválen vládou před předložením prvního návrhu výdajů VaV. Problém se týká zejména programu TRIO MPO, ale také programu Interexcelence MŠMT a programu Země MZe. Navíc je program TRIO MPO v překryvu s programem Aplikace OP PIK. V rozpočtu MPO jsou na tento program blokovány bez využití finanční prostředky, které vláda určila na aplikovaný výzkum už v roce 2014, a z nového rozpočtu jsou požadovány další prostředky v letech 2016-2018. Tím, že TA ČR prostředky přiděleny nebyly a nepočítá se s tím ani v tomto návrhu rozpočtu, vzniká prodleva v podpoře aplikovaného kolaborativního výzkumu v době, která je nejméně vhodná vzhledem k do provozu právě uváděné kapacitě infrastruktury VaVaI. Zásadní připomínka.

10. Nesouhlasíme s uvedením pozn. 1 “Rezerva” (tab. III C Účelové výdaje, str. 8 Rozpočtu) a požadujeme vyškrtnutí této poznámky, neboť se jedná o standardně připravované programy, u 3 kterých je nutné ve střednědobém výhledu alokovat potřebnou výši finančních prostředků. V tabulce rozpočtu jsou u MŠMT (program Interexcelence) a MZe (program Země) uvedeny tyto programy bez jakékoliv poznámky a není známo, zda naplňují § 5a odst. 5 zákona č. 130/2002 Sb. Zásadní připomínka.

11. Upozorňujeme na nekvalitní argumentaci uvedenou v předkládací zprávě a) viz graf č. 1: Meziroční změna výdajů SR VaVaI prokazuje zřejmou dezinterpretaci těchto dat - toto je zřejmé při porovnání inflace v letech 1995-1998 k poměru dynamiky výdajů VaVaI. b) Obdobně nepřesná je argumentace použitá na základě grafu 2: Předpokládaný růst výdajů podle Reformy 2008. Máme za to, že pokud tato argumentace má být použita ve prospěch navýšení rozpočtu na VaV, pak je třeba uvést data včetně prostředků z EU fondů v letech a diskutovat nevhodnost vnitřní struktury rozpočtu, resp. výdajů v letech po roce 2008. Zásadní připomínka.

12. Návrh Rozpočtu není v souladu s § 5a odst. 2 zákona č. 130/2002 Sb. členěn na a) celkovou výši výdajů jednotlivých rozpočtových kapitol a b) institucionální podporu VO v členění podle VO. Zásadní připomínka.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Jak chcete z Bruselu zajistit naši potravinovou soběstačnost?

Podle mě je to klišé a nemůžeme být potravinově úplně soběstační, obzvlášť dnes, kdy je dost nevyzpytatelné počasí. A i kdybychom soběstační byly, nebude nás to stát mnohem více než potraviny z dovozu? Podpora českých potravin je sice hezká věc, ale zas né každý na to má rozpočet. Stačí se podívat n...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jihočeský kraj: Systém autobusových spojů umožňujících přepravu jízdních kol

19:02 Jihočeský kraj: Systém autobusových spojů umožňujících přepravu jízdních kol

Jihočeský kraj ve spolupráci s Jihočeským koordinátorem dopravy (JIKORD) a smluvními dopravci opět p…