Letos probíhá již 15. ročník Evropského týdne mobility. Tato dnes již celosvětová kampaň konající se pravidelně od 16. do 22. září si klade za cíl podporu trvale udržitelné mobility ve městech. Letos se soustředí na téma „Inteligentní a udržitelná mobilita – investice pro Evropu“, zapojilo se více než 2 200 měst ve 49 státech. Chytrá mobilita, například v podobě chůze, cyklistiky či kombinované dopravy, přispívá ke zkvalitnění nejen dopravy, ale kvality života v evropských městech vůbec. Také významně přispívá k rozvoji ekonomiky. Provozovatelé veřejné dopravy zaměstnávají okolo 2 milionů lidí a každoročně vytvářejí produkt ve výši 150 miliard eur. Cyklistika dává práci 650 000 osobám. Chytrá mobilita napomáhá zlepšovat stav životního prostředí a také zdravotní stav obyvatelstva. To umožňuje ušetřit nemalé prostředky vynakládané na zdravotní péči. Pokud by každý obyvatel EU věnoval denně 20 minut chůzi či jízdě na kole, mohlo by jít až o 80 miliard eur ročně. „Motivací by mohlo být zjištění, že aktivní cyklisté žijí v průměru o dva roky déle a tráví o 15 procent času méně na nemocenské,“ říká Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Jaká je ovšem současná realita a jaké formy dopravy podporují obyvatelé EU? Odpověď dávají výsledky průzkumu provedeného ve všech státech EU28 na sklonku roku 2014.
Jak se dopravujeme po městech
V Evropské unii je jednoznačně nejoblíbenější přeprava osobními automobily. Tak odpovědělo 54 procent respondentů. S velkým odstupem následují prostředky městské hromadné dopravy (19 %), chůze (14 %) a jízda na bicyklu (8 %). Na motocyklu (stejně jako vlakem) pravidelně jezdí jen 2 % dotázaných. Evropští muži častěji než ženy volí jízdu osobním automobilem (59 vs. 49 %) a výrazně častěji jezdí na motocyklech (4 vs. 1 %). To ženy naopak více preferují pěší dopravu (17 vs. 11 %) a prostředky městské hromadné dopravy (22 vs. 15 %). Na bicyklu a vlakem jezdí obě pohlaví stejně často. Češi méně jezdíosobními auty (ve 47 %), o to častěji však využívají prostředků MHD (28 %). Ani chůzenám není cizí, volí ji 15 % dotázaných. Na jízdním kole denně za svými povinnostmi jezdí – stejně jako činí průměr EU28 – každý dvanáctý Čech. Naopak motocykl jako každodenní dopravní prostředek neuvedl nikdo z respondentů. Vlakem dojíždíme stejně často jako průměrný obyvatel EU.
Co rozhoduje při výběru způsobu přepravy
Jednoznačně poskytované pohodlí (61 %) a rychlost (31 %). Dostupnost je důležitým kritériem pro každého šestého a cena jen pro každého osmého dotázaného. Každý dvanáctý uvádí, že není jiná alternativa k aktuálnímu způsobu přepravy. Bezpečnost zajímá jen 5 procent a ochrana životního prostředí téměř nikoho – pouhá čtyři procenta obyvatel EU28. To Češi se rozhodují výrazně jinak. Nejvíce ze všech je zajímá dostupnost konkrétní dopravní služby (39 %) a rovněž cena (23 %). Také více preferujeme rychlost přepravy (38 %), bezpečí a kupodivu i dopad na životní prostředí (shodně po 6 %). Pohodlí nás zajímá jen ve 40 procentech a jen jedno procento uvádí, že není jiná alternativa k aktuálnímu způsobu dopravy.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva