dTest: Evropská komise vyhlašuje seznam priorit v oblasti ochrany spotřebitele

12.04.2018 7:32 | Zprávy

Ochrana před nekalými obchodními praktikami, právo na jasné uvedení ceny výrobku nebo právo na odstoupení od smlouvy ve lhůtě 14 dnů. To jsou jenom některé z výdobytků spotřebitelské politiky EU.

dTest: Evropská komise vyhlašuje seznam priorit v oblasti ochrany spotřebitele
Foto: dTest
Popisek: dTest

V souvislosti s digitalizací prostředí spotřebitelů a s rostoucím počtem společností působících ve více členských státech však pokulhává vymahatelnost spotřebitelských práv napříč EU. Evropská komise proto přistupuje k rozsáhlé revizi evropského spotřebitelského práva, aby nedostatečnou ochranu zlepšila.

„Jako spotřebitelská organizace obecně vítáme kroky Evropské komise vedoucí k vyšší ochraně spotřebitele, neboť již dlouho upozorňujeme na chybějící úpravu zejména v případě hromadných žalob a dvojí kvality výrobků,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest. Evropská komise se v Novém údělu zaměřuje kromě dvou uvedených oblastí na další čtyři problematické oblasti, a sice na nedostatečné sankce v případě porušení práv spotřebitelů, na náhradu škody v případě porušení zákazu nekalých obchodních praktik, na práva spotřebitelů při nákupech online a na právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů.

Právě hromadné žaloby se v poslední době v souvislosti s nedávným projednáním věcného záměru zákona vládou těší velké pozornosti. Evropská komise navrhuje, aby hromadné řešení nároku na náhradu škody bylo provázáno se soudním řízením o zdržení se protiprávního jednání ve věci ochrany práv spotřebitelů. „Snahu o zavedení možnosti domoci se náhrady škody v případech, které mají dopad na velké množství spotřebitelů, vnímáme pozitivně,“ uvádí Zelený, ale dodává: „V souladu s postojem Evropské spotřebitelské organizace BEUC bychom uvítali, aby spotřebitelé měli jednodušší přístup k prostředku pro hromadnou náhradu škody. Pro spotřebitele by bylo jednoznačně výhodnější zavedení samostatné procedury pro hromadné žaloby. Například žaloba podaná dTestem na operátora O2 v roce 2016 totiž ukázala, že žádat po soudu, aby nějaké společnosti zakázal uplatňovat protiprávní jednání vůči spotřebitelům, může být zdlouhavé a bezvýsledné.“

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Tisková zpráva

Radek Koten byl položen dotaz

Dokážete mi to vysvětlit?

Podle Putina je příčinou války to, že se Západ pokoušel zatáhnout Ukrajinu do NATO. Co vím, ale i sama Ukrajina tam chce. Rozumím tomu správně, že podle Putina na to nemá právo? A co podle vás? Je jasné, že by hlavně nyní bylo její přijetí do NATO dost komplikované, ale podstatou mého dotazu je, zda...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Celní správa: Pravomoc celníků odebrat registrační značku stále efektivně napomáhá

22:33 Celní správa: Pravomoc celníků odebrat registrační značku stále efektivně napomáhá

Od začátku prázdnin příslušníci Celního úřadu v Liberci vybrali přes jeden milion korun na nedoplatc…