dTest: Evropská komise vyhlašuje seznam priorit v oblasti ochrany spotřebitele

12.04.2018 7:32 | Zprávy

Ochrana před nekalými obchodními praktikami, právo na jasné uvedení ceny výrobku nebo právo na odstoupení od smlouvy ve lhůtě 14 dnů. To jsou jenom některé z výdobytků spotřebitelské politiky EU.

dTest: Evropská komise vyhlašuje seznam priorit v oblasti ochrany spotřebitele
Foto: dTest
Popisek: dTest

V souvislosti s digitalizací prostředí spotřebitelů a s rostoucím počtem společností působících ve více členských státech však pokulhává vymahatelnost spotřebitelských práv napříč EU. Evropská komise proto přistupuje k rozsáhlé revizi evropského spotřebitelského práva, aby nedostatečnou ochranu zlepšila.

„Jako spotřebitelská organizace obecně vítáme kroky Evropské komise vedoucí k vyšší ochraně spotřebitele, neboť již dlouho upozorňujeme na chybějící úpravu zejména v případě hromadných žalob a dvojí kvality výrobků,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest. Evropská komise se v Novém údělu zaměřuje kromě dvou uvedených oblastí na další čtyři problematické oblasti, a sice na nedostatečné sankce v případě porušení práv spotřebitelů, na náhradu škody v případě porušení zákazu nekalých obchodních praktik, na práva spotřebitelů při nákupech online a na právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů.

Právě hromadné žaloby se v poslední době v souvislosti s nedávným projednáním věcného záměru zákona vládou těší velké pozornosti. Evropská komise navrhuje, aby hromadné řešení nároku na náhradu škody bylo provázáno se soudním řízením o zdržení se protiprávního jednání ve věci ochrany práv spotřebitelů. „Snahu o zavedení možnosti domoci se náhrady škody v případech, které mají dopad na velké množství spotřebitelů, vnímáme pozitivně,“ uvádí Zelený, ale dodává: „V souladu s postojem Evropské spotřebitelské organizace BEUC bychom uvítali, aby spotřebitelé měli jednodušší přístup k prostředku pro hromadnou náhradu škody. Pro spotřebitele by bylo jednoznačně výhodnější zavedení samostatné procedury pro hromadné žaloby. Například žaloba podaná dTestem na operátora O2 v roce 2016 totiž ukázala, že žádat po soudu, aby nějaké společnosti zakázal uplatňovat protiprávní jednání vůči spotřebitelům, může být zdlouhavé a bezvýsledné.“

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Michal Zuna byl položen dotaz

Víte, co vůbec trápí většinu lidí?

Vy se pořád oháníte tím, jak jste demokratičtí, nepopulističtí, jak nás přibližujete západu apod. To je hezké, ale mě by mnohem víc zajímalo, co hodláte udělat s tím, že se máme čím dál hůř, což je potvrzeno - nízké platy, nedostupné bydlení, vysoké ceny...? Protože za 4 roky jste se upřímně v tomto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Správa jeskyní: Moravský kras rozezní Čarovné tóny Macochy

22:03 Správa jeskyní: Moravský kras rozezní Čarovné tóny Macochy

Úžasnou akustiku jeskyní Moravského krasu i letos odzkouší cyklus večerních koncertů Čarovné tóny Ma…