Češi míří zpět do první ligy. Maďarsko zařazuje české proudové cvičné letouny Skyfox do výzbroje

22.05.2025 14:51 | Monitoring

Český letecký průmysl zažívá v posledních letech mimořádné obrození. Po letech stagnace a úpadku navazuje na slavnou tradici exportních úspěchů značek jako Aero, Letov či Avia. Aktuálním důkazem tohoto návratu je úspěšný výcvik prvních pilotů Maďarských vzdušných sil na novém cvičném a taktickém proudovém letounu L-39 Skyfox, který v těchto dnech završilo Aero Vodochody. První letouny mají být našemu jižnímu sousedovi předány v nejbližší době.

Češi míří zpět do první ligy. Maďarsko zařazuje české proudové cvičné letouny Skyfox do výzbroje
Foto: archiv Aero Vodochody
Popisek: Taktický proudový letoun L-39 Skyfox

„Jednalo se o náročný a komplexní program, který piloti zvládli s profesionálním přístupem. Potvrdili tak nejen vysokou úroveň svých schopností, ale i kvalitu výcviku, který Aero nabízí,“ uvedl k tomu Petr Doubek, ředitel výcvikové organizace ATO společnosti Aero.

Výcvik maďarských pilotů zahrnoval kromě teorie také výuku záchranných systémů, výcvik ve dne i v noci, lety ve skupině a složité taktické manévry. Výsledkem je plná připravenost maďarské armády začlenit nový typ do své výcvikové a operační struktury.

Maďarsko se tak stává po České republice a Vietnamu třetím státem, který zařazuje Skyfox do své výzbroje. Tento typ představuje technologicky pokročilý nástupce slavného L-39 Albatros, jehož předchůdce dodnes slouží v mnoha armádách a akrobatických týmech po celém světě.

Aero Vodochody, kdysi pýchou československého leteckého průmyslu, dnes znovu sbírá úspěchy i na západních trzích. Letoun L-39 Skyfox je certifikován podle pravidel NATO i EU a nabízí unikátní možnost integrace západní i východní avioniky. Díky svému výkonu a všestrannosti je vhodný jak pro základní a pokročilý výcvik pilotů 4. a 5. generace, tak i pro lehké bojové mise či průzkumné operace. Jde o skutečně multifunkční platformu, která propojuje špičkové letové vlastnosti, moderní simulační systémy a pozemní výcvikové technologie.

Zájem o česká letadla v posledních letech roste i díky nově nastavené exportní politice a sílícímu geopolitickému napětí, které zvyšuje poptávku po lehkých, efektivních a spolehlivých taktických řešeních. V tomto kontextu Skyfox představuje ideální volbu pro středně velké a modernizující se armády NATO i mimo něj.

Ačkoliv Aero těží z dlouhé historie – během stoleté existence vyrobilo přes 11 tisíc letadel – dnes sází hlavně na technologickou inovaci. Vývoj nového L-39 Skyfox byl realizován s důrazem na digitalizaci, nízké provozní náklady a kompatibilitu s moderním bojovým prostředím. To z něj dělá konkurenceschopného hráče na globálním trhu, kde se střetává se západními giganty jako je Leonardo či BAE Systems.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Výborný

Mgr. Ivan Adamec byl položen dotaz

Co jste udělali pro podnikatele za poslední 4 roky?

Vždyť jste nám spíš uškodili hlavně třeba navýšením minimálních odvodů a zrušily řadu daňových zvýhodnění. Jak jste to jako ODS mohli dopustit?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Diskuse obsahuje 8 příspěvků Vstoupit do diskuse Tisknout

Další články z rubriky

„To dělá Kupka, nebo Rakušan? Hloupí jsou na to stejně.“ Pirát žasne nad vládním plánem

18:38 „To dělá Kupka, nebo Rakušan? Hloupí jsou na to stejně.“ Pirát žasne nad vládním plánem

Na českých silnicích bylo ve čtvrtek spuštěno sčítání intenzity dopravy, které by mělo trvat až do ř…