Halík v Havlově knihovně znovu burcoval proti "hrdinům" z Charlie Hebdo. Zakročil Tabery

14.02.2015 21:22

Jestliže někdo exhibuje v tygří kleci, není to hrdina. Tato slova pronesl teolog Tomáš Halík na půdě Knihovny Václava Havla v debatě o časopisu Charlie Hebdo. Orientalista Bronislav Ostřanský přidal varování, že můžeme čelit ještě většímu riziku, než představují současné teroristické útoky. Do debaty se zapojil i pražský imám.

Halík v Havlově knihovně znovu burcoval proti "hrdinům" z Charlie Hebdo. Zakročil Tabery
Foto: Jan Rychetský
Popisek: Vzpomínky na redakci časopisu Charlie Hebdo v ulicích Paříže

V Knihovně Václava Havla proběhla debata o masakru v redakci Charlie Hebdo, které se zúčastnili politolog Jacques Rupnik žijící ve Francii, teolog Tomáš Halík, šéfredaktor Respektu Erik Tabery, orientalista Bronislav Ostřanský a pražský imám Emir Omič. Záznam debaty je přístupný na serveru ČT24.

V Česku problém nemáme

Politolog Rupnik hned na úvod řekl, že se ve Francii skutečně zvýšila bezpečnostní opatření, ale nemá pocit, že by po masakru v redakci časopisu Charlie Hebdo žil v policejním státě. Byl to strašlivý čin, ale politolog vidí jednu pozitivní věc, nejen ve Francii se otevřela debata o svobodě slova a soužití menšin, kultur a podobně. Bude záležet na tom, jak se toho politici chopí. Podobné příležitosti prý byly promarněny už mnohokrát.

Velké riziko vidí v tom, že se někteří radikálnější politici chopí tématu národovectví, antiimigrace, zároveň k tomu přimíchají odpor k evropské integraci a v tu chvíli se zrodí až příliš nebezpečný koktejl. V této otázce je ale Evropa stále rozdělená. Zatímco v západní Evropě je to skutečně téma, v České republice nebo na Slovensku žijí velmi malé muslimské komunity a tento problém fakticky zatím nemusíme řešit.

Tabery mu v tom dal za pravdu. "V Česku je to postavené na hlavu," pronesl a srovnal západní státníky s prezidentem Milošem Zemanem. "Zatímco západní státníci vyzývali k jednotě společnosti, prezident Miloš Zeman volá do zbraně a naznačuje, že někteří lidé by v české společnosti raději žít neměli."

Kdo je a kdo není hrdina?

Halík zopakoval, že se necítí být Charlie, ale ne proto, že by schvaloval teroristický útok nebo hájil muslimské radikály. Nelíbilo se mu ale zaměňování obětí a hrdinů. Profesor Halík nepřijal, že francouzský prezident Francoise Hollande i další osobnosti prohlásili zavražděné novináře za hrdiny, když to byli spíše oběti. Podle Halíka bychom to neměli zaměňovat. "Pro mě jsou hrdinové lidé, kteří lezou do tygří klece, aby zachránili dítě, které tam spadlo. Ale lidé, kteří lezou do tygří klece, aby exhibovali, že se neohlíží na žádná pravidla a riskují život nejen svůj, ale i životy dalších lidí, tak to pro mě hrdinové nejsou," trval si na svém profesor. Počínání zastřelených kreslířů navíc nelze chápat jako hlavní proud evropské kultury.

Tabery s Halíkovým postojem nesouhlasil. Větu "Jsem Charlie" je podle jeho názoru třeba chápat obecněji. "Je to poselství vůči těm teroristům, že zabíjení jim nepomůže. Evropská společnost chtěla říct: My neakceptujeme zabíjení svých spoluobčanů."

Orientalista Ostřanský k tomu poznamenal, že hrozba teroristických útoků je jistě závažná, ale vedle toho zde existuje ještě jedna hrozba pro Západ, která je možná ještě nebezpečnější. "Je to hrozba polarizace společnosti," poznamenal Ostřanský. V zájmu civilizovaného světa přitom je, aby postupoval ruku v ruce s umírněnými muslimy, kteří jsou jeho součástí, proti radikálům.

U nás rozhodují soudy, ne imámové

Rupnik přidal do debaty další rozměr, když poukázal na to, že ani v muslimském světě není shoda na tom, jestli je povoleno vyobrazovat proroka Mohameda. A když už se někomu nelíbí nějaká vyobrazení, na Západě s tím může jít k soudu. "Svobodě slova zákon určuje určité meze, pokud si myslíte, že meze byly porušeny, můžete jít k soudu, to neřeší žádný imám," zdůraznil Rupnik, který obratem dodal, že v muslimském světě nemají nejsilnější autoritu v podobě papeže, mají řadu imámů, kteří se v názorech někdy liší.

Halík však znovu zopakoval, že je rozdíl v tom, jak Proroka vyobrazíte. Pokud ho zobrazujete nahého či s bombou v turbanu, zkrátka není podle jeho názoru správné. "A i věci, které nejsou zakázány zákonem, nemusí být v souladu s naším svědomím nebo hodnotami," poznamenal teolog.

Tady dal Halíkovi Rupnik za pravdu, obratem však dodal, že společnost se vyvíjí, vyvíjí se i názory na to, co je ještě přijatelné a co už ne. "Dnes máme multikulturní společnost a Francie dneška je úplně jiná než Francie, do které jsem přijel v patnácti," podotkl. Francie ale čelí i problému oslabování různých institucí, jako je armáda, přistěhovalce se dříve dařilo lépe integrovat jejich zapojením do působení v podobných institucích, ale tento mechanismus je nyní oslaben. Proto je třeba vyřešit zásadní otázku, co s ghetty. "Při řešení této otázky jde o boj o generaci v ghettech žijící," zdůraznil Rupnik. Tady prý leží hlavní francouzský problém - ukázat těmto mladým lidem, že se jim může dařit ve francouzské společnosti.

Islámský stát není stát. A pozor na jednu věc

Do debaty vstoupil také imám Omič, který hned v úvodu zdůraznil, že Islámský stát není stát, je to jen teroristická organizace. Státy jsou sdruženy v OSN, Islámský stát v OSN nenajdete. Posléze ovšem poukázal i na to, že se v médiích velmi často zmiňují zvěrstva radikálů, ale málokdo už informuje o tom, že i v České republice dochází k útokům na muslimské svatostánky v Praze či v Brně.

Zavzpomínal také na historickou zkušenost s arabskými říšemi, v jejichž rámci křesťané spokojeně žili. A pokud se vrátíme do dneška, tak ani teď nemůžeme islám vinit za všechno. I v arabském světě najdeme spojence Západu, kteří normálně fungují. "Otázka je, jestli přežijí ten stát, kterému se říká Islámský stát, ale tady si musíme vrátit film zase trochu dozadu a uvědomit si, že ten Irák, který existoval se Saddámem Husajnem, i když se nám to možná nelíbilo, byl rozhodně lepší než Irák, který vidíme dneska. To ani nemluvím o milionech tamních obětí," prohlásil Omič.

V tu chvíli se znovu ozval Ostřanský, který vznesl výtku vůči médiím. Někteří novináři jsou velmi vzdělaní v dané otázce, ale najde se i řada takových, kteří sepíší sebehloupější článek, jenž především upoutá pozornost. Takový článek pak dostane přednost i před těmi, které řeší mnohem závažnější problémy.

V závěru debaty pražský imám odpovídal na dotaz z publika, jestli má nějaký sen, který by se týkal muslimské komunity. "Měl jsem sen, abych vybudoval náboženskou společnost, abych neřekl církev, protože u nás je to trošku jinak, která bude plnit duchovní potřeby muslimů žijících v České republice a zároveň bude garantem dobré integrace muslimů v České republice a ukázkou dobrého soužití a koexistence v české společnosti," uzavřel své vystoupení imám.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: mp

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Bobošíková a Kotrba o Ukrajině a válce. Už se rýsuje výsledek

18:22 Bobošíková a Kotrba o Ukrajině a válce. Už se rýsuje výsledek

Jak ovlivní balík pomoci z USA a nové mobilizační předpisy pro Ukrajince vývoj rusko-ukrajinského ko…