V úterý vypukl požár na nákladní lodi u nizozemského pobřeží. Loď na cestě z Německa do Egypta převážela 3783 vozidel. Majitel lodi uvedl, že „existuje velká pravděpodobnost, že požár vznikl od elektromobilů“, které loď též převážela, informovala německá veřejnoprávní rozhlasová společnost Deutsche Welle.
Podle posledních zpráv byla loď Fremantle Highway v plamenech ještě v pátek dopoledne. Původní zprávy informovaly, že mezi téměř čtyřmi tisíci přepravovanými vozidly bylo pouze 25 elektroaut. Mluvčí japonské dopravní společnosti K Line, že elektroaut bylo na lodi celkem 498.
Je Česko světová špička v dopravě a obraně, jak tvrdí premiér Fiala?Anketa
Blízkost požáru lodi k Waddenskému moři, které se nalézá na seznamu Světového dědictví UNESCO, vyvolal obavy německé ministryně životního prostředí Steffi Lemkeové. „Zcela běžná přeprava aut po moři by se mohla změnit v ekologickou katastrofu neznámých rozměrů. To mě naplňuje hlubokým znepokojením,“ řekla. V případě potopení lodi by velké množství paliva a dalších škodlivých látek z nákladu lodi mohlo kontaminovat ekosystém Severního moře a národní park Waddenského moře by tím byl „vážně ohrožen“.
Podle nizozemského ministra infrastruktury a vodních cest Marka Harberse je však možnost úniku ropy nízká. „Současný a předpokládaný směr větru a vln v nadcházejících dnech je takový, že případná kontaminace se bude šířit na sever, a tedy nikoliv na Waddenské ostrovy,“ uvedl Harbers.
Podle serveru Garáž.cz může větší počet bateriových článků představovat problém. „Větší počet bateriových článků, v případě jejich požáru, sice může znamenat větší problém; záleží však na celé řadě dalších faktorů – na chemickém složení baterie, na její technické konstrukci, jejím aktuálním dobití v době události, míře poškození baterie i vozu, ale samozřejmě také na ostatních podmínkách zásahu.“
Pro hašení požárů baterií elektromobilů je mnoha výrobci doporučováno ponořit celé zasažené vozidlo do vodní lázně. V případě požárů je navíc téměř nemožné izolovat ohnisko od okolních článků baterie a od zbývajících částí vozidla. Baterie navíc budou hořet až do do doby, než se jejich články vyčerpají. Na rozdíl od běžného auta se tak požár u elektroauta může výrazně protáhnout.
V Česku naposledy hasiči u požáru elektroauta zasahovali v Praze na začátku května. Požár se hasičům povedlo uhasit za dvě hodiny díky použití vodních proudů a zařízení COBRA, kterým prorazili vrchní plášť baterie kvůli jejímu ochlazování.
Pražská ulice Bělehradská byla následně uzavřena, když chemici měřili koncentraci škodlivin, které z garáže, v níž auto hořelo, unikly do ovzduší.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Lucie Kroutilová
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.