Hoří, má loděnko. A ještě bude. Elektromobilů je totiž na lodi mnohem víc

29.07.2023 15:30

Nákladní loď, která od úterý hořela poblíž nizozemského pobřeží, převážela téměř 4000 vozidel, z toho 500 elektromobilů. „Existuje velká pravděpodobnost, že požár vznikl od elektromobilů,“ uvedl majitel lodi. Problém při hašení požáru u elektromobilů představuje větší počet bateriových článků. Blízkost lodi k národnímu přírodnímu parku vyvolala obavy z ekologické katastrofy.

Hoří, má loděnko. A ještě bude. Elektromobilů je totiž na lodi mnohem víc
Foto: Repro Youtube
Popisek: hořící loď s elektromobily

V úterý vypukl požár na nákladní lodi u nizozemského pobřeží. Loď na cestě z Německa do Egypta převážela 3783 vozidel. Majitel lodi uvedl, že „existuje velká pravděpodobnost, že požár vznikl od elektromobilů“, které loď též převážela, informovala německá veřejnoprávní rozhlasová společnost Deutsche Welle.

Podle posledních zpráv byla loď Fremantle Highway v plamenech ještě v pátek dopoledne. Původní zprávy informovaly, že mezi téměř čtyřmi tisíci přepravovanými vozidly bylo pouze 25 elektroaut. Mluvčí japonské dopravní společnosti K Line, že elektroaut bylo na lodi celkem 498.

Anketa

Je Česko světová špička v dopravě a obraně, jak tvrdí premiér Fiala?

2%
98%
hlasovalo: 24676 lidí
Nizozemská média informovala, že k požáru mohlo dojít po vznícení baterie elektromobilu. Deutsche Welle upozornila, že u automobilů s lithium-iontovými bateriemi, což je převažující typ baterií používaný v elektromobilech, je těžší požár uhasit. Požáry u aut s těmito bateriemi jsou žhavější než u aut s naftovými i benzinovými motory, protože články uvnitř baterie jsou na sebe hustěji natěsnané. K uhašení požáru je pak třeba více vody, což představuje problém, pokud se požár vyskytuje na lodi. Existují zde obavy z potopení lodi i z ekologické havárie.

Blízkost požáru lodi k Waddenskému moři, které se nalézá na seznamu Světového dědictví UNESCO, vyvolal obavy německé ministryně životního prostředí Steffi Lemkeové. „Zcela běžná přeprava aut po moři by se mohla změnit v ekologickou katastrofu neznámých rozměrů. To mě naplňuje hlubokým znepokojením,“ řekla. V případě potopení lodi by velké množství paliva a dalších škodlivých látek z nákladu lodi mohlo kontaminovat ekosystém Severního moře a národní park Waddenského moře by tím byl „vážně ohrožen“.

Podle nizozemského ministra infrastruktury a vodních cest Marka Harberse je však možnost úniku ropy nízká. „Současný a předpokládaný směr větru a vln v nadcházejících dnech je takový, že případná kontaminace se bude šířit na sever, a tedy nikoliv na Waddenské ostrovy,“ uvedl Harbers.

Podle serveru Garáž.cz může větší počet bateriových článků představovat problém. „Větší počet bateriových článků, v případě jejich požáru, sice může znamenat větší problém; záleží však na celé řadě dalších faktorů – na chemickém složení baterie, na její technické konstrukci, jejím aktuálním dobití v době události, míře poškození baterie i vozu, ale samozřejmě také na ostatních podmínkách zásahu.“

Pro hašení požárů baterií elektromobilů je mnoha výrobci doporučováno ponořit celé zasažené vozidlo do vodní lázně. V případě požárů je navíc téměř nemožné izolovat ohnisko od okolních článků baterie a od zbývajících částí vozidla. Baterie navíc budou hořet až do do doby, než se jejich články vyčerpají.  Na rozdíl od běžného auta se tak požár u elektroauta může výrazně protáhnout.

V Česku naposledy hasiči u požáru elektroauta zasahovali v Praze na začátku května. Požár se hasičům povedlo uhasit za dvě hodiny díky použití vodních proudů a zařízení COBRA, kterým prorazili vrchní plášť baterie kvůli jejímu ochlazování.

Pražská ulice Bělehradská byla následně uzavřena, když chemici měřili koncentraci škodlivin, které z garáže, v níž auto hořelo, unikly do ovzduší.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Lucie Kroutilová

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Proč jste to dovolili? Kdo pro to hlasoval? Wilders burcoval v Budapešti

20:15 Proč jste to dovolili? Kdo pro to hlasoval? Wilders burcoval v Budapešti

„Dnes čelíme dvěma velkým existenčním hrozbám; woke kultuře a imigraci,“ řekl na konzervativní konfe…