O techniky se firmy perou už dnes. Kritický nedostatek se očekává v leteckém průmyslu

01.09.2023 15:44 | Monitoring

Nedostatek zaměstnanců s technickou specializací trápí nejen firmy v České republice. Obdobný scénář spojený s mezigenerační výměnou a odchodem technicky zdatných zaměstnanců do důchodu hlásí mnoho průmyslových odvětví ze všech koutů světa. V poslední době se hlasitě ozval letecký průmysl, který již teď chystá kroky, jak předejít ještě dalšímu zhoršení současné situace.

O techniky se firmy perou už dnes. Kritický nedostatek se očekává v leteckém průmyslu
Foto: Archiv
Popisek: Airbus A220 - JetBlue

Tak například společnost United Airlines, která patří se sedmi stovkami letadel k největším leteckým společnostem na světě, chce v příštích několika letech přijmout více než 7 000 techniků letecké údržby. „Přestože nevyžadujeme vysokoškolské vzdělání, bylo pro naši společnost nalezení kvalifikovaných mechaniků značnou překážkou,“ uvedla Kate Gebo, výkonná viceprezidentka společnosti United Airlines. Aby firma rozšířila okruh potenciálních kandidátů, začala pořádat vlastní interní školicí program, který byl zpočátku k dispozici stávajícím zaměstnancům, ale brzy bude otevřen i zájemcům z řad široké veřejnosti. „Cílem této náborové kampaně je nejen vyřešit současný nedostatek, ale také zabránit budoucímu nedostatku vzhledem k tomu, že značná část techniků společnosti United Airlines se blíží důchodovému věku,“ dodala Kate Gebo. 
 
Se stejnými obavami se do budoucnosti dívá také společnost Boeing, která odhaduje, že v celém segmentu letectví bude do roku 2041 potřeba 610 tisíc techniků. Podle nedávno zveřejněné zprávy společnosti Oliver Wyman již v roce 2023 bude chybět až 18 tisíc techniků, v roce 2027 to bude dokonce 47 tisíc techniků. A to jsou čísla, která by již mohla zásadním způsobem ovlivnit provoz a ziskovost leteckých společností. Hlavní příčinou je odchod tzv. „generace boomerů“ do důchodu. 
 
Obdobným problémům čelí také výrobci letadel v České republice. „Hlavní devizou každé společnosti jsou především motivovaní a odborně vzdělaní zaměstnanci. Prakticky se jedná o lidi, kteří jsou schopni a ochotni se neustále rozvíjet. V tomto odvětví je široké rozpětí rozličných pozic od výzkumu přes vývoj až po vlastní výrobu. Trh je kapacitně omezený a prakticky soupeříme o nové zaměstnance s automobilovým průmyslem, který v českém prostředí hraje prim,“ uvedl v nedávném rozhovoru pro ParlamentníListy.cz Jiří Podpěra, prezident skupiny Omnipol, pod kterou spadají letecké továrny Aero Vodochody a Aircraft Industries. 
 
„Mladší generace již tolik o tuto problematiku zájem neprojevuje a starších odborníků ubývá. I proto provozuje Aircraft Industries vlastní střední školu, která poskytuje vzdělání v letectví s cílem tyto studenty dále zaměstnat,“ vysvětlil Podpěra to, jak se samotná firma snaží čelit trendům poslední doby. Podle jeho slov je klíčovým problémem nedostatek technicky vzdělaného personálu s kreativním a inovativním myšlením.
 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Výborný

komunikace

Jak víte, že když vy teď o důchodové reformě nechcete s vládou komunikovat, že oni pak budou komunikovat s vámi? Není tohle hlavní problém, že se na zásadních věcech nedokážete dohodnout? A ještě jedna věc, s kým budete chtít vládu tvořit, když to odmítáte se SPD a evidentně se stranami SPOLU se na ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zakázaná akce dvojky Konečné vyjasněna. A je to ještě vážnější

17:30 Zakázaná akce dvojky Konečné vyjasněna. A je to ještě vážnější

Po zrušené akci ve Starém Plzenci vystoupil právník Ondřej Dostál, číslo 2 na europarlamentní kandid…