Rozsudek pootevírá státu dveře k levnějšímu výběru mýta

20.06.2019 10:21 | Zprávy

Zbytečný strach ministra dopravy Kremlíka. Když soud zruší mýtný tendr, mýto se vybírat nepřestane. Takový rozsudek naopak podle webu Česká justice paradoxně pootevře státu dveře k levnějšímu výběru mýta, než nabízí současný vítěz…

Rozsudek pootevírá státu dveře k levnějšímu výběru mýta
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice D1 na Chodově

Na vytvoření společné pracovní skupiny, která bude řešit rizika spojená s rozšířením mýta na silnice první třídy, se včera dohodl se zástupci krajů a obcí ministr dopravy Vladimír Kremlík (ANO). Zavedení nulové sazby na některé úseky, které krajům slíbil bývalý ministr Dan Ťok, by podle Kremlíka mohlo ohrozit spuštění nového mýtného systému. „V současné době je mýtný tendr stále zpochybňován. Mým cílem je nedávat k tomu žádné záminky, aby od prosince mohl být zahájen bezproblémový výběr mýtného,“ řekl Kremlík. Nesmí prý vzniknout situace, kdy by se mýto přestalo vybírat úplně. 

Ale máme se toho opravdu bát, není to jen zbytečné strašení a těžkopádná snaha nepovedené výběrové řízení dovést za každou cenu až do konce? Lze ještě nějak opravdu zachránit zpackané výběrové řízení, že nový ministr dopravy ruší, to, co jim ten předešlí slíbil? 

Moderátor a ředitel televize Barrandov Jaromír Soukup se k tomu v pořadu Moje zprávy vyjádřil jednoznačně: „Když se tendr zruší, bude chtít po státu zaplatit za zbytečně vynaložené náklady Kellnerova firma SkyToll. Když se ‚vítěz‘ potvrdí, má u soudů slušně nabito rakouský Kapsch a stát bude zase platit jim.“ 

Zajimavý názor na varování, že by se mýto při zrušení celého tendru mohlo přestat vybírat, a stát by tak přišel o deset miliard, má server Česká justice. Podle něj by se naopak v případě zrušení výběrového řízení státu významně ulevilo. Zrušení tendru, který od začátku provází různé pochybnosti, nejasnosti a rozpory, a převedení výběru mýta na stát, by totiž minimálně 180 milionů korun ročně a téměř 2 miliardy za deset let ušetřilo. Stát může ušetřit na nákladech spojených s výběrem mýta, pokud by se jako dobrý hospodář vrátil k provozování svého vlastního mýtného systému a zakomponoval do něj zmírněné technické požadavky z loňského výběrového řízení. Toto ekonomicky logické řešení se nabízí jako alternativa kontraktu mezi Ministerstvem dopravy a konsorciem společností CzechToll/SkyToll, na níž je majetkově zainteresován i nejbohatší Čech Petr Kellner. Smlouva s touto firmou na 10,75 miliard korun byla uzavřena za mimořádně podezřelých a nyní soudem zpochybněných okolností, myslí si v nejnovějším článku redaktoři České justice.

Krajský soud v Brně bude už v červenci rozhodovat o druhé žalobě na zákonnost smlouvy na výběr mýta, uzavřené mezi Ministerstvem dopravy a konsorciem SkyToll/CzechToll. Podle Českou justicí oslovených právníků, kteří prostudovali odůvodnění předchozího rozsudku ohledně postupu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v této kauze, je vysoce pravděpodobné, že soud shledá smlouvu jako nezákonnou.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pas

Filip Turek byl položen dotaz

kandidatura

Europoslancem jste se stal teprve nedávno a už kandidujete jinam? Nemyslíte, že když vám lidi dali důvěru, že byste se měl nejdříve předvést a ne pendlovat sem - tam? O co vám vlastně jde?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Učení fakt není vysedávání v poslanecké kantýně

20:59 Učení fakt není vysedávání v poslanecké kantýně

Zaslouží si učitelé dva měsíce prázdnin? Právník Petr Kolman si myslí, že ano.