Jan Vysočina: Je ohrožena demokracie v Polsku a ČR stavem justice?

22.07.2017 18:38

V roce 2009, kdy si Ústavní soud ČR uzurpoval pravomoc zrušit ústavní zákon o předčasných volbách do PSP, došlo k zjevnému politicky motivovanému kroku, který ovlivnil životy všech občanů země.

Jan Vysočina: Je ohrožena demokracie v Polsku a ČR stavem justice?
Foto: pixabay.com
Popisek: Justice - ilustrační foto

Přičemž Ústava ČR dávala právo Ústavnímu soudu rušit jen obyčejné zákony pro rozpor s Ústavou. Tím flagrantně porušil ústavní právo a překročil své pravomoci. Jeho zásah silně poškodil ČSSD a byl hlavní příčinou, že tato strana nevyhrála odsunuté parlamentní volby v roce 2010.
S odstupem času lze tedy říci, že by pro řešení této mimořádné situace bývalo tehdy nejlepší přijetí změny Ústavy čl.84 , jež by umožnila výměnu soudců, kteří se zpronevěřili svému poslání rozhodovat o ústavnosti zákonů obecných a místo toho zrušili platnost ústavního zákona, který přijala ústavní většina  demokraticky zvolených poslanců a senátorů  ČR o vyhlášení předčasných voleb do PSP. Nezávislost soudu má své meze a nelze akceptovat zjevné porušování zákonů, které mají vliv na celou společnost. 

V Polsku je nyní podobná situace, jaká u nás byla v roce 2009. Probíhá tam spor o to, zda jsou ústavní soudci vázáni právem, nebo zda si z něj mohou vybírat to, co se jim hodí. Část soudců polského Ústavního tribunálu prohlásila 9.3.2016 za neústavní novelu zákona o Ústavním tribunálu z 22.12.2015. Pro přijetí rozhodnutí podle polské právní úpravy  zákona o Ústavním tribunálu musí být  přítomno při rozhodování  o nesouladu s Ústavou nejméně třináct soudců tohoto soudu. Rozhodnutí v daném případě však bylo přijato za přítomnosti dvanácti soudců. Předseda polského Ústavního tribunálu Andrzej Rzepliňski zvolený v předcházejícím volebním období hlasy nyní opoziční Občanské platformy nechce umožnit, aby rozhodovali tři nově zvolení soudci prosazení v tomto volebním období  stranou Právo a spravedlnost. Stačilo by, kdyby akceptoval jednoho z nich, tím by se počet soudců Ústavního tribunálu Polska zvedl o jednoho na potřebných třináct. Přesto by v tribunálu byla většina deseti soudců  zvolených za vlády Občanské platformy. Pak by při opakovaném hlasování o sporném zákonu dosáhli soudci za opozici vítězství. Třem novým soudcům za stranu Právo a spravedlnost předseda tribunálu nechce umožnit rozhodování, ale vyplácí jim plat. Je zjevné, že soudce prosadili do Ústavního tribunálu politici podle politických kritérií. Jedná se tedy o další politický orgán, který není možné v případě zjevně nezákonného rozhodování nijak korigovat.

Z těchto důvodů vláda a Parlament Polska odmítají respektovat usnesení Ústavního tribunálu ze dne 9.3.2016. A tak ani nedošlo k publikaci tohoto rozhodnutí ve sbírce zákonů Polska.

Z výše uvedeného je tedy patrné, že spor není o nějakých evropských demokratických hodnotách, ale o tom, kdo bude ovlivňovat vrcholné soudní orgány. Kritika z Evropské komise je silně nevěrohodná a polská vláda má právo silou svých poslaneckých mandátů měnit právní systém země v zájmu prosazení očisty justice od soudců dosazených minulou vládou, kteří  se starají hlavně o své platy a na zájmy občanů nijak nehledí. Je snad demokratické, že jsou soudci jmenováni doživotně politiky, kteří v době jejich uvedení do funkcí měli zrovna většinu v parlamentě a v ČR i v Senátě?

Nyní probíhající spor o zákonech, které v Polsku zajistí očistu soudů od významné části soudců, kteří se pro demokratický vývoj země stali přítěží. Opět se ozývá Evropská komise, která má značný deficit v uplatňování demokracie, ale suverénním zemím s oblibou káže o "Evropských hodnotách".

Vyšlo na Vasevec.cz, publikováno se souhlasem vydavatele.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jan Campbell: K věčnému míru

11:24 Jan Campbell: K věčnému míru

V mnoha zemích na světě, nehledě na harašení zbraněmi, tisknutí bezcenných dolarů a euro, dodávek zb…