Jiří Vyhnalík: Průzkumy politických preferencí se nefalšují

13.06.2019 13:33 | Zprávy

Protože osobně znám nejen řadu lidí z těchto agentur, ale i metodiky, kterými se průzkumy provádějí, jsem přesvědčen, že u velkých a známých agentur k manipulaci s výsledky nedochází.

Jiří Vyhnalík: Průzkumy politických preferencí se nefalšují
Foto: Hans Štembera
Popisek: Volební urna, ilustrační foto

Výsledky průzkumů politických preferencí jsou častým tématem diskusí nejen politologů, analytiků nebo novinářů, ale i široké veřejnosti. Téměř pokaždé, když se objeví nové výsledky, následuje na sociálních sítích vlna reakcí ve smyslu „zase to zmanipulovali“. Je pravda, že se výsledky průzkumů často liší nejen od skutečných výsledků voleb, ale také mezi jednotlivými agenturami. Jednoduché vysvětlení spočívá právě v podezření z manipulací s výsledky. Vzhledem k tomu, že osobně znám nejen řadu lidí z těchto agentur, ale i metodiky, kterými se tyto průzkumy provádějí, jsem přesvědčen, že minimálně u velkých a známých agentur k manipulaci s výsledky a daty nedochází. Tyto agentury často průzkumy preferencí provádějí jenom jako jakési svoje PR a výsledky dávají k dispozici médiím buďto zcela zdarma, nebo za nákladovou cenu. Jejich hlavními zákazníky jsou typicky firmy prodávající svoje výrobky anebo služby, u nichž je potřeba zjistit pravdivé a co nejpřesnější informace o situaci na trhu. Proto jsou poptávány agentury, které pracují přesně a výsledky nijak nepřibarvují. Firma vyrábějící prací prášky vydělává na tom, že prodává svoje prášky co nejvíce lidem za co nejvyšší cenu, kterou jsou tito lidé ochotni za jejich přípravky zaplatit, a ne na tom, jak vycházejí průzkumy. Agentura, která by se „proslavila“ tím, že umí upravovat výsledky, by přicházela o zákazníky.

Neporovnávat průzkumy mezi sebou

Čím tedy vysvětlit rozdíly ve výsledcích? Příčin je hned několik. První a nejdůležitější je metodika výzkumu. Každá agentura provádí svoje průzkumy trochu jinak a má tedy smysl porovnávat výsledky různých průzkumů jedné agentury. Porovnávat výsledky agentur mezi sebou naopak velký smysl nemá. Pro lepší pochopení dalších vlivů na rozdíly ve výsledcích průzkumů uvedu malý příklad z běžného života. Běžné domácnosti si ledničku kupují jednou za deset let nebo ještě méně často. Pokud se tedy budete náhodně vybraných lidí ptát na to, co si myslí o různých značkách ledniček, vybaví si možná tak nějakou značku, která má časté reklamy, nebo značku, kterou mají doma. Mnozí respondenti si ovšem nevybaví vůbec nic. Ti, kteří si ledničku právě koupili, nebo potřebují koupit, budou mít však přehled mnohem větší.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Ondřej Lochman, PhD. byl položen dotaz

O lepších podmínkách pro život v regionech se mluví roky

Mluvíte o nich i vy, co jste ale vy sám nebo vaše hnutí udělali proto, aby lidé neměli potřebu se stěhovat do velkých měst? Vždyť děláte přesně opak, rušíte v malých obcích pošty, úřady....

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Babinec, Bezecný: Podobnost čistě náhodná?

15:57 Babinec, Bezecný: Podobnost čistě náhodná?

V úterý jsme byli, na ČT24 od 11 hodin, svědky kabaretního vystoupení předsedy naší slavné a slovutn…