Pavel Foltán: Saponáty nemusím. Umytá klempířina?

06.08.2025 9:00 | Glosa

Ta obecně nepříliš inteligentní (ani uměle) TV reklama – spíš přirozeně blbá, jakož i ty ostatní (skoro všechny – a čest výjimkám = všem oběma) – možná má i kousek pravdy sui genesis, když hlásá, že toho JARu stačí jen kapka. Saponáty nemusím. A nemusel jsem je nikdy. A tady tahle mediálně politicky aktuální kapka bude asi nejen u mě a mojí (jak obecně známo) tolerance z nejtolerantnějších – asi tou symbolickou kapkou poslední. Saponáti to prostě a jednoduše přepískli. Doslova. A „la commedia finita“. Totiž ona ta typiše čechyše nátura funguje poněkud jinak, saponáti. Kapišto?

Pavel Foltán: Saponáty nemusím. Umytá klempířina?
Foto: archiv
Popisek: Pavel Foltán

Dotčeného a saponátem umytého Otu Klempíře osobně neznám. Ostatně asi ani on mne. Asi žádná škoda pro nás oba, ale i pro lidstvo a tzv. civilizaci vůbec. (Je o dost mladší, podobně, jako i většina těch členů toho JARu, co ho tak hustě umyli). Asi se nebudu moc mýlit v dojmu, že ten Ota Klempíř není potomek Jaromíra Klempíře, co byl muzikant, skladatel (Hej páni konšelé, Pošli to dál, C´est la vie, Proč ptáci zpívají – jeho klenot podle mýho názoru), textař, člen „divadla Apollo“ (bratři Štaidlové atd. – odtud ty hity pro Gotta – když ani toho jsem od počátku nemusel). Jaromíra Klempíře jsem uznával jako profi profíka od začátku snad už jako týnejžr. Čili tam, kde začínal a pak působil po válce v Praze můj otec, ergo větší a složitější aranže (čili od Ježka s Traxlerem, pak přes Vlacha „od Bacha“ v orchestrech a sborech), a od V+W, přes Horníčka, S+Š, a spol. v textech – item spíš ta úcta i pokora k řemeslu, než ty úlety (i v módním stylu „myslel si, že je to známka punku“), ač na pozadí spolupráce s bratry Traxlery jsem jaxi neměl daleko ani k Péťovi Hoškovi z Plexisu, jehož jsem bohužel naposledy viděl ausgerechnet na pohřbu Petra Traxlera (taxem si na to teď asi tak nějak mimoděk vzpomněl, když jsme tam seděli vedle sebe s Petrem Jandou, jeho sousedem z Jevan, a pak jsme si nemohlí dát ani ferneta, protože Janda pravil, že „jako venkovan musel přijet meďourem“, inu). Tyhle prameny by možná chápal ten Dan Bárta (možná), ale u toho zbytku si už tak nějak nejsem jistej. A upřímně řečeno – ani mě to netrápí.  

Nicméně popravdě tvorbu toho Oty Klempíře neznám, a ten JAR mě nezajímá. Snad jen okrajově ten Dan Bárta (ve Varech a okolí jsem v 70 a 80kách často koncertoval a kdysi jsem pár let bivakoval v Holešovicích jako on, a jednou mi v tramvaji dupnul na nohu, ale přežil to = měl jsem sice koně, ale zrovna i dost dobrej rozmar, takže ten den měl kliku).

V době, kdy ten JAR hned po tom převratu 1989 začínal, já už byl asi tak 10 let profík písničkář na volný noze, a už rebel v hledáčku totalitní cenzury, už od 70ek, a hlavně pak v 80kách, a k výročí 21. srpna 1968 v tentýž den 1989 po moclikáté definitivně a demonstrativně a totálně totalitně zakázanej v 1989 z rozkazu ÚV KSČ jejich vrchním „koniášem“ a velkomožným soudruhem Milerem, šéfem kulturního oddělení ÚV KSČ v Praze. Čili o profi hudební branži toho vím víc, než dost. Včetně toho, co se může skrývat i za raketovou kariérou různých těch (KTO) „kamarádů televizních obrazovek“ za všech režimů & za všech totalit, atd. Bez dalších podrobností. Zatím. (A zatím lze doporučit z knihy o Karlu Krylovi s názvem KAREL MEZI NÁMI kapitolu „Anticharta kontra Antipancharta“ – ten termín „antipancharta“ jednou takhle začátkem června´93 nad ránem po příjezdu ze šňůry u nás doma v našem tzv. „rudým koutku“ naprosto přesně a výstižně definoval osobně Karel Kryl poté, co vyslechl tu story právě o tom zákazu hraní „na věčné časy a nikdy jinak“ ode dne 21. srpna 1989 z rozkazu toho s. Milera z toho tehdejšího ÚV KSČ v Praze.  

Ostatně podobně, jako i mnohé jiné, je i tenhleten JAR zcela „mimo mou rozlišovací schopnost“. A navíc mám spoustu vlastní práce i v důchodu. I coby „rebel z povolání“ (a jak říkával Karel Kryl, že jsem „rebel za všech režimů“). Kdekoliv kdokoliv by si ale asi logicky mohl říct, že tenhle JAR ať už s tím Klempířem, anebo bez, nevypadá ani z rychlíku rebelantsky, natožpak aby v reálu doo. Tož, líbějí vodpustit, ale proti gustu – atd. Holt, „každej sme ňákej“. A jaxeříká i „čistému vše čisté“ – jenže saponátem to asi „nebude úplně vono to pravý vořechový, hošívoe“. Ale to není moje pivo (rozlitý) – jaxme už na začátku 90ek říkávali s Karlem Krylem. A já tu říkám, kudy chodím už od toho jara 1994 upřímně popravdě, že Karel osobně tady chybí nám všem. (Karel by vám dal co proto. To si pište, milánkové, z kulturních, politických, i obojích kaváren.)

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Mgr. Jan Lacina byl položen dotaz

Názor

Píšete, jak si vážíte toho, když se někdo nebojí říct svůj názor. Ale proč je pak politika této vlády opačná? Proč srážíte ty, co mají jiný názor. nálepkujete je nebo dokonce urážíte (viz třeba Foltýn, ale i premiér? A zamýšlel jste se nad tím, proč se v poslední době čím dál víc lidí třeba obává ří...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Halík: Dokud budeme mít arogantního Prouzu, nebudeme mít prý drahotu

12:16 Jiří Halík: Dokud budeme mít arogantního Prouzu, nebudeme mít prý drahotu

Tvrzení a skutečnost, že když se srazíte s informací, že průměrná mzda je skoro 50 tisíc a vy se pod…