Forenzní audit
•objednatel - Ministerstvo vnitra ČR
•zhotovitel - společnost Ernst & Young Audit, s.r.o.
•Prověřované organizace: -Generální ředitelství hasičského záchranného sboru ČR -Policejní prezidium ČR -Zařízení služeb pro Ministerstvo vnitra (příspěvková organizace) •zaměřen na období od 1. 1. 2008 do 30. 6. 2010 •realizován v období od 18. 11. 2010 do 16. 12. 2010
•při provádění auditu vycházela společnost Ernst & Young: -z informací poskytnutých Ministerstvem vnitra -z informací poskytnutých prověřovanými organizacemi -z informací z veřejně dostupných zdrojů
Předmět a rozsah auditu
•objednatel - Ministerstvo vnitra ČR
•zhotovitel - společnost Ernst & Young Audit, s.r.o.
•Prověřované organizace: -Generální ředitelství hasičského záchranného sboru ČR -Policejní prezidium ČR -Zařízení služeb pro Ministerstvo vnitra (příspěvková organizace) •zaměřen na období od 1. 1. 2008 do 30. 6. 2010 •realizován v období od 18. 11. 2010 do 16. 12. 2010
•při provádění auditu vycházela společnost Ernst & Young: -z informací poskytnutých Ministerstvem vnitra -z informací poskytnutých prověřovanými organizacemi -z informací z veřejně dostupných zdrojů
Další postup: •výsledky forenzního auditu mají charakter prvotních zjištění vyplývajících z materiálů dostupných forenzním auditorům •o výsledcích jsme prověřované organizace informovali minulý týden v pondělí, dnes jsme obdrželi jejich vyjádření •nyní budeme zjištění auditu prověřovat vlastními kontrolními mechanismy •v některých případech považujeme zjištění za natolik závažná, že podnět k prošetření těchto případů podáme rovnou orgánům činným v trestním řízení
Generální ředitelství hasičského záchranného sboru ČR - obecně
•nedostatečná součinnost s auditory
•zjištěna propojení společností, které byly vyzývány k předložení nabídek v rámci veřejných zakázek => negativně ovlivňuje výslednou efektivitu nákupu
•veřejné zakázky byly děleny na zakázky malého rozsahu => obcházení zákona
•oslovování stejného okruhu dodavatelů
Generální ředitelství hasičského záchranného sboru ČR - konkrétně
(Prvotní předběžná zjištění auditorů)
Výpočetní technika:
•ovlivňování výběrového řízení na základě propojení s dalším dodavatelem -majitelé dvou vybraných dodavatelských společností dříve společně vlastnili jinou společnost
•široká škála nesourodých produktů a služeb -možné zvýhodňování dodavatele při zadávání zakázek -chladničky, tonery, knihy, prací prášek... - přestože byla hlavním zaměřením firmy IT technika •shoda adresy dodavatele a adresy zaměstnance
•dodávky tonerů do tiskáren za ceny vyšší než ceny dle smluvy či dle vítězné nabídky
Videokonferenční systém:
•Netransparentní výběr dodavatele -výběr oslovených společností realizován dle ceníků publikovaných na internetu -vítězná společnost přitom nemá ani webové stránky, -ceny videokonferenčních systémů nejsou dohledatelné ani na stránkách ostatních oslovených společností
Ochranné oděvy:
•nadlimitní veřejná zakázka (199 mil. Kč)
•v této věci je již podáno trestní oznámení -věc je v šetření policie -podezření ze spáchání trestného činu pletichy při veřejné soutěži a veřejné dražbě -podezření z trestného činu nekalá soutěž -nepředány související dokumentace s odvoláním na to, že jsou předány PČR
Vyprošťovací zařízení:
•dělení veřejné zakázky na dvě zakázky malého rozsahu -zakázky vyhlášeny ve stejný den, mají obdobný předmět plnění a vítězem se stala stejná společnost -obcházení limitů stanovených zákonem
•dle vyjádření GŘ HZS se jedná o dvě různá plnění
Policejní prezidium ČR - obecně
•u veřejných zakázek malého rozsahu není stanoven postup pro zajištění rovného přístupu -chybí povinnost předložit nabídky v uzavřené obálce, což zajistí jejich otevření a posouzení ve stejný okamžik tak, aby bylo zajištěno rovné zacházení se všemi uchazeči -uchazeči byli vyzýváni poslat nabídku emailem či faxem
•veřejné zakázky byly děleny na zakázky malého rozsahu -vykazují známky věcné, místní a časové souvislosti
•velmi malé úspory oproti předpokládané hodnotě zakázek
Policejní prezidium ČR - konkrétně
Stavební práce:
•Dětský tábor Jankov - plavecký bazén -podklad k přípravě na výstavbu bazénu je podepsán k 20. 7. 2009 a je v něm uvedena zcela totožná cena jako je cena vítězného uchazeče -vítěznou firmou však byla nabídka doručena 21. 7. 2009
•Rekonstrukce areálu Zbraslav: -26 stavebních zakázek v areálu - podílelo se 8 dodavatelů, nejúspěšnější dodavatel realizoval 9 zakázek -zakázky však byly rozděleny na veřejné zakázky malého rozsahu => obcházení limitů stanovených zákonem
Stavební práce:
•Výměna výtahu - objekt Pernštýn -porušení principu rovného zacházení při realizaci veřejné zakázky -nabídka vítězného uchazeče byla doručena po vypršení lhůty podání nabídek (o tři dny později) -u vybrané společnosti byla identifikována shoda adresy s adresou zaměstnance policejního prezídia -nabídka nesplnila požadavky zadavatele -nabídka vybrané společnosti neobsahovala podepsaný návrh smlouvy, který byl jedním z formálních požadavků
•Rekonstrukce objektu Olšanská -na podzim 2009 realizace čtyř zakázek malého rozsahu s obdobným předmětem plnění -tři zakázky v hodnotě pod 0,5 mil. Kč => zadavatel mohl oslovit pouze jednoho uchazeče -může se jednat o obcházení limitů stanovených zákonem
Výpočetní technika:
•rozdělení předmětu zakázek, které měly být realizovány jako jedna nadlimitní -obcházení limitů stanovených zákonem
•nedodržení principu transparentnosti -není kompletní dokumentace - není možné ověřit, zda vítězná nabídka splnila požadavky zadavatele -nabídky zaslány elektronicky - není možné ověřit datum přijetí nabídek a tím ani splnění termínů pro podání nabídky
Spotřební elektronika (autorádia):
•Doklad o provedení předběžné řídící kontroly obsahoval cenu vítězného uchazeče před termínem pro podání nabídek
•Nedodržení principu transparentnosti -není kompletní dokumentace -nabídky zaslány elektronicky
•Porušení principu zákazu diskriminace -zadavatel přímo specifikoval, že výrobek má být od některého z dodavatelů (např. Sony, Panasonic atd.)
Projekt P1000 - Vzdělávací a poradenské služby:
•veřejné zakázky na zajištění PR služeb ve třech po sobě jdoucích letech rozděleny na veřejné zakázky malého rozsahu, ačkoliv předmět plnění byl totožný - dělení zakázek
•porušení principu zákazu diskriminace (diskriminační kriteria výběru)
•neefektivní vynakládání prostředků -z dokumentace není zřejmé, o jaké služby se přesně jedná ani s jakým cílem byly pořizovány
•podle vyjádření zaměstnanců Policejního prezidia mohly být tyto služby zajištěny vlastními silami
Zařízení služeb pro Ministerstvo vnitra ČR - obecně
•u veřejných zakázek malého rozsahu nebyl stanoven postup pro zajištění rovného přístupu -chyběla povinnost předložit nabídky v uzavřené obálce, což zajistí jejich otevření a posouzení ve stejný okamžik tak, aby bylo zajištěno rovné zacházení se všemi uchazeči
•veřejné zakázky byly účelově děleny na zakázky malého rozsahu -přestože vykazují známky věcné, místní a časové souvislosti
•uzavírání smluv s dodavateli bez výběrového řízení či bez oslovení více uchazečů
•propojování dodavatelů a jejich opakované oslovování k účasti na veřejných zakázkách
•vyzývání nevhodných společností k podání nabídky
•doklady nebo účetní dokumentace neobsahují přesné specifikace nakoupených produktů -znemožňování inventarizace majetku, prostor pro záměnu
•neefektivní vynakládání prostředků
•nedostatečné finanční řízení a kontrola •střet zájmů zaměstnanců ZSMV
Zařízení služeb pro Ministerstvo vnitra ČR - konkrétně
DOČISTA, a.s.:
•zakázka za 54 milionů bez výběrového řízení
•smlouva na praní a chemické čištění prádla uzavřena bez řádného výběrového řízení -došlo k porušení Zákona o veřejných zakázkách.
•smlouva uzavřena s nevhodným subjektem -bez odpovídajících referencí - založení firmy cca dva měsíce před uzavřením smlouvy -bez adekvátního živnostenského oprávnění v dob přípravy smlouvy -bez potřebného zařízení -s netransparentní vlastnickou strukturou
•ZSMV pronajímalo firmě Dočista nemovitost v Kolíně za měsíční nájem 5 tisíc Kč -dva nezávislí znalci později pro ZSMV odhadli cenu pronájmu na 210 resp. 232 tisíc Kč. -smlouva přesto nebyla vypovězena
Veřejné zakázky: U všech je zjevné propojení dodavatelských firem, které vlastní stejná osoba
•Lovecká chata na Tokáni - interiér -chybí povinnost předložit nabídky v uzavřené obálce, což zajistí jejich otevření a posouzení ve stejný okamžik tak, aby bylo zajištěno rovné zacházení se všemi uchazeči -nepředložení konkurenčních nabídek -plnění v rozporu s uzavřenou smlouvou -neefektivní nakládání s prostředky, manipulace s veřejnou zakázkou
•Rekonstrukce a dostavba hotelu Vltava -nepředložení konkurenčních nabídek -oslovovány stejné firmy s provázanou vlastnickou strukturou
Veřejné zakázky: u všech je zjevné propojení dodavatelských firem, které vlastní stejná osoba
•Kanceláře ZSMV -rozdíl nabídkových cen uchazečů je 5 %, mezi uchazeči docházelo k cenovým dohodám -nabídky všech uchazečů obsahují identické chyby v textu
•Kuchyňka ZSMV -rozdíl nabídkových cen uchazečů je 8 %, mezi uchazeči docházelo k cenovým dohodám
Náhradní díly pro automobily:
•Podezření na používání a distribuci náhradních dílů ve vlastnictví ZSMV pro soukromé účely -ZSMV kromě uveřejnění zadávací dokumentace na svých webových stránkách neoslovilo výrobce ani značkové distributory
•Pochybení v realizaci veřejné zakázky na výběr dodavatele -jako jedno z kritérií byla požadována kopie od NBÚ na stupeň Vyhrazené -vydání osvědčení pro podnikatele však trvá 3 měsíce - delší doba, než doba určená k přípravě nabídky
•Jeden z vítězných dodavatelů dodával ve své historii téměř výhradně pro MV a ZSMV
Potravinářské výrobky - Společnosti Pegas spol. s.r.o.; Miloš Křeček - KK:
•nebyla vypsána veřejná zakázka -obcházení Zákona o veřejných zakázkách •neefektivní vynakládání prostředků -možnost zvyšovat cenu zakázky bez vyhlášení nového výběrového řízení
•dodavatel Miloš Křeček byl upřednostňovaný před jiným dodavatelem -porušení Zákona o veřejných zakázkách -porušení „Protikorupčního opatření v oblasti realizace veřejných zakázek v podmínkách Zařízení služeb pro Ministerstvo vnitra"
Finanční poradenství při prodeji majetku ZSMV:
•Neefektivní vynakládání prostředků -uchazeči osloveni telefonicky, poté schůzka => v dokumentaci není prezenční listina o účasti zástupců společností na schůzce
Související:
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Ministerstvo vnitra