Předně nerozumím tomu, proč se celá debata o rozpočtové konsolidaci soustředí pouze na daňová opatření. V médiích to vypadá, jako kdyby vláda pouze zvyšovala daně, což není pravda. V letech 2010 – 2014 jsme proti výhledu připraveného Fischerovou vládou realizovali nebo připravili úsporné kroky v objemu 563 mld. Kč. Asi 68 % z této částky se odehrává na výdajové straně. Týká se to mandatorních výdajů (důchody, stavební spoření, dávky státní sociální podpory atd.), provozu státu (platy úředníků a politiků, běžné výdaje kapitol) i investic. V současnosti projednáváme návrh na bezprecedentní zrušení několika desítek úřadů, který by státu ušetřil asi 12 mld. Kč ročně. S výjimkou priorit typu podpory vědy a výzkumu nezůstala v rozpočtu oblast, kde by se nehledaly úspory. Jejich možnosti se ale pomalu vyčerpávají.
Nepravdivý mýtus o snížení spotřeby vlivem změn v DPH se používá proti návrhu zvýšit obě sazby o procentní bod. Čísla za 1. pololetí hovoří jasně – zatímco spotřeba ve snížené sazbě se nijak výrazně nesnížila, v základní sazbě se propadla o 31 %. Jestliže se výnos ve snížené sazbě zvýšil o 9 mld. Kč, pak bychom mohli očekávat, že domácnosti budou mít o tuto sumu méně na spotřebu v základní sazbě. Jenže zde se spotřeba snížila o obrovských 200 mld. Kč! To jednoznačně poukazuje na špatnou náladu v ekonomice a reakci na zhoršené vnější podmínky, nikoli na vliv růstu snížené sazby. Bez tohoto kroku by rozpočtu chybělo asi 20 mld. Kč za celý rok.
Již při předložení rozpočtu na rok 2012 jsem poukazoval na to, že je založen na datech z června roku 2011, kdy se předpokládalo zvýšení spotřeby domácností o 2 %. V průběhu letošního roku jsme provedli aktualizaci a na nižší daňové výnosy reagovali vázáním výdajů rozpočtových kapitol. Proto považuji argument, že jsme nijak nezohlednili snížení spotřeby, za neférový.
Považuji za zásadní, že se schodek vládního sektoru sníží pod 3 % HDP v roce 2013. Bez schválení onoho kritizovaného daňového „balíčku“ toho nebudeme schopni. Přišli bychom o šanci, že s námi Evropská komise ukončí proceduru nadměrného deficitu a ztratili bychom pracně budovanou důvěru na finančních trzích. Díky ní si půjčujeme výrazně levněji, než řada starých států EU, o těch nových ani nemluvě. Od roku 2010 se nám tak podařilo uspořit několik desítek miliard korun na úrocích ze státního dluhu. Ztráta důvěry a prohlubování deficitu by nás o tyto významné úspory připravily. Naopak, velké finanční skupiny by nám mohly začít diktovat své podmínky a ČR by přišla o svou finanční suverenitu, jako se již stalo mnoha státům Evropy.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Miroslav Kalousek