Maštálka (KSČM): Lepší ochrana před nebezpečnými léky? Ano!

30.09.2012 15:34 | Zprávy

V prosinci roku 2010 se Evropský parlament a Rada EU dohodly na revizi pravidel pro farmakovigilanci (sledování bezpečnosti léčivých přípravků po jejich uvedení na trh) na úrovni EU, a to prostřednictvím směrnice 2010/84/EU a nařízení 1235/2010.

Maštálka (KSČM): Lepší ochrana před nebezpečnými léky? Ano!
Foto: Archiv
Popisek: Ilustrační foto.

Tyto nové právní předpisy sice znamenaly zvýšení bezpečnosti léčivých přípravků, nicméně události v EU z posledních let související s farmakovigilancí – zejména případ »Mediator«, kdy byly zamlčeny informace o vedlejších účincích tohoto léku, aby se usnadnilo jeho povolení k prodeji, ukázaly, že je tento systém potřeba ještě posílit.

O co se v tomto konkrétním případě jednalo? Mediator byl přípravek pro léčbudiabetu druhého typu vyráběný francouzskou společností Servier. Tento lék byl registrován v řadězemí EU v souladu s vnitrostátními postupy (Francie, Portugalsko, Lucembursko, Řecko, Itálie a Španělsko). Jeho hlavní účinnou látkou byl benfluorex a již v roce 1999 se objevily první zprávy o nežádoucích účincích, které poukazovaly na riziko výskytu onemocnění srdečních chlopní. Přesto byl Mediator pacientům v Evropě, zejména pak ve Francii, ve velké míře předepisován. Od roku 1976 do roku 2009, kdy byl tento lék stažen z trhu, byl podle odhadů předepsán přibližně pěti milionům pacientů a patřil k padesáti nejčastěji předepisovaným lékům ve Francii.
 
Z důkazů rovněž vyplývá, že spíše než k léčbě diabetu byl ve větší míře používán na potlačení chuti k jídlu. Ve Francii bylo v této souvislosti zahájeno několik trestních řízení, včetně vyšetřování pro podezření z klamání a neúmyslného zabití. Podle odhadů vyšetřovatelů se počty úmrtí v souvislosti s užíváním léku Mediator pohybují od 500 do dvou tisíc.
 
Tento případ vyvolal žádosti o okamžité přezkoumání systému farmakovigilance v EU. Evropská komise zareagovala provedením »zátěžové zkoušky« právních předpisů z prosince 2010, jejímž cílem bylo přinést jakékoli další poznatky, které je třeba v souvislosti s případem Mediator zpracovat. Z výsledků zátěžových zkoušek vyplynulo, že nové právní předpisy sice farmakovigilanci na úrovni EU posílily, avšak že v systému EU je několik potenciálně slabých míst, která je třeba odstranit. Z toho důvodu Komise navrhla další změny směrnice 2010/84/EU a nařízení 1235/2010, které by tyto problémy vyřešily a zabránily opakování takovýchto případů v budoucnu. Mezi hlavní změny dosavadních pravidel zejména patří:

Nové důvody k zahájení postupu pro naléhavé záležitosti - postup bude zahájen v případě, že se společnost z bezpečnostních důvodů rozhodne nežádat o obnovení registrace (jako tomu bylo v případě Mediatoru).
Pokud společnosti dobrovolně stáhnou léčivý přípravek nebo nežádají o prodloužení registrace, musí výslovně uvést, zda je to z bezpečnostních důvodů (společnost Servier nezažádala o prodloužení registrace léku Mediator v Itálii a ve Španělsku, přičemž tvrdila, že je to z obchodních důvodů).
Všechny léky, u nichž je povinné vypracování post-autorizační studie (PASS), budou označeny tak, aby pacienti byli s touto okolností seznámeni.
 
Během Dánského předsednictví proběhlo několik jednání, tzv. trialogů mezi Radou, Evropskou komisí a Evropským parlamentem (hlavní zpravodajkou byla poslankyně Linda McAvanová, já jsem byl stínovým zpravodajem za politickou skupinu GUE/NGL). Jednání byla úspěšná, všichni zúčastnění se shodli na přijetí kompromisního textu, který byl dne 11. září 2012 na plenárním zasedání Evropského parlamentu ve Štrasburku téměř jednomyslně přijat.
 
Jako stínový zpravodaj i jako lékař velmi vítám přijetí tohoto návrhu, jsem si jist, že změny k nedávno přijaté legislativě, na kterých jsme se dohodli, povedou k větší bezpečnosti léčiv, lepší ochraně pacientů v Evropě a přinesou více koordinace a kooperace mezi členskými státy.
 
Na závěr bych však chtěl zdůraznit, že ani dokonalá legislativa nebude nic platná, pokud nebude řádně implementována a její dodržování nebude důsledně vynucováno. Ekonomická krize a s ní související škrty zasahují také zdravotnický sektor, rozpočty národních a evropských agentur nevyjímaje. Bude proto důležité zajistit, aby příslušné orgány na národní i evropské úrovni dostaly přiměřené finanční i lidské zdroje tak, aby mohly plnit všechny důležité úkoly, které jsme jim touto novou legislativou zadali.

Jiří Maštálka, místopředseda ÚV KSČM a poslanec EP

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: kscm.cz

Mgr. Aleš Dufek byl položen dotaz

Pozitivní diskriminace

Na jednu stranu odsuzujete pozitivní diskriminaci, na druhou stranu vám nevadí, že se jí vaše vláda dopouští? Proč třeba neustále zvýhodňujete Ukrajince? Já to chápal zpočátku, ale po třech letech? A druhá věc, proč už se dnes nemůžou problémy nazývat skutečnými jmény, proč se kolem některých našlap...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Okamura (SPD): Nemůžeme postavit továrnu na antibiotika

15:02 Okamura (SPD): Nemůžeme postavit továrnu na antibiotika

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k omezením ze strany EU.