Podle Kubáčka bylo ze zahájení sociálnědemokratické kampaně znát, že to vzali do rukou podstatně jinak a lépe, než během posledních let.
„Když se podíváme, jak se sociální demokracie dlouhodobě prezentovala před tím, tak je to významný posun. Zároveň to bylo lidské a uvěřitelné. Příjemně jsem byl překvapen, že se ČSSD dokáže vyvarovat dvou věcí. Tou první je okopávání kotníků. Tato prezentace měla jednolité autorství, příspěvky měly hlavu a patu, aktéři se doplňovali, zdůrazňovali týmovost.
A s tím souvisí i druhá věc, že ČSSD po dlouhé době dokázala udělat prezentaci a argumentaci, která nebyla bafuňářská, nebyla to saka někde za stolem nebo určitý typ elitářství. Na tohle ČSSD dlouhodobě trpěla. Tento koncept už v současné době nemůže fungovat, ale stále to někteří předvádějí, třeba ODS, která si stále myslí, že v kravatě a saku promlouvat v hospodě, u rybníka nebo před fabrikou... Chci tím říct, že ČSSD možná pod tlakem a trochu kuriózně, ale vzpamatovává se a jde směrem svých rakouských kolegů a přestává dělat věci, které prostě nefungují a nejsou uvěřitelné,” hodnotí pro ParlamentníListy.cz Kubáček.
Sociální demokraté se teď, podle Kubáčka, představili dynamicky a lidsky. „Občas někteří používali i takovou tu ‚člověčinu‘, srozumitelné lidské příměry, a tohle zatím nejvíc ovládá jejich předseda Hamáček. Ten pochopil, co během koronaviru fungovalo, na co lidé slyšeli. Jednoznačně tak jde dobrým směrem, nemluvě o tom, že to má spád, je to uvěřitelné. Překvapilo mě, že sociální demokraté najednou byli schopni přijít se zapamatovatelnými údaji. Začal tam fungovat úplně jiný, profesionálnější přístup, a je tam i dobrý základ do budoucna, protože tohle budou moci rozvíjet,“ uvádí politolog.
Přeci jen bych ale zmínil jeden vlastní gól, který si, podle mě, sociální demokraté dali. Na tričkách měli nápisy „People First”. Česká sociální demokracie snad má na překladač a měli by si uvědomit, že všechno musí dávat do českých souvislostí. Je to hloupá chybka, stane se. Pak bych ještě dodal, že by měli dát za ucho svému kameramanovi, protože to občas bylo rozostřené a daleko. Rozumím, že to byl jakýsi ‚bytový” formát, což samo o sobě je dobrá myšlenka, zvlášť v době koronaviru. Na druhou stranu si říkám, že celková změna byla tak výrazná, že pozitiva převažují nad těmito chybkami, které je možné vyladit. Každopádně ta trička s nápisem v angličtině bych jim doporučil nechat na léto k sekačkám a rychle to dát do českého a uvěřitelného rozměru.
„Určitě může sociální demokraty těšit, že když se podívají na prezentace ODS, tak udělali dobře, že saka pověsili na věšák a šli do polotriček a košil. Hlavně jejich slovník je srozumitelný a zapamatovatelný. Mám pocit, že tam je velká vůle změnit komunikaci. Rozhodně mají šanci zaujmout, aniž by provokovali. A pokud někteří váhají, doporučuji zhlédnout prezentaci kampaně ODS, kde se přesně lze podívat, jak to bylo strašné. K rybníku se opravdu v saku nechodit,“ uzavírá svůj rozbor Jan Kubáček.
autor: Radim Panenka