Brno: Dům umění se otevřel průkopnicím feministické tvorby 70. let

16.12.2018 11:40

Od roku 2014 putuje evropskými městy výstava Feministická avantgarda 70. let, která prezentuje díla ze soukromé vídeňské sbírky SAMMLUNG VERBUND. Až do 24. února příštího roku se jejím dalším útočištěm stalo 1. patro brněnského Domu umění.

Brno: Dům umění se otevřel průkopnicím feministické tvorby 70. let
Foto: brno.cz
Popisek: Brněnský magistrát

Ženy, které si v patriarchálním světě vzaly zpět, co jim patří, tedy vlastní tělo a duši, podívaly se na sebe vlastníma očima a vytvořily svůj vlastní umělecký obraz – i tak by bylo možné charakterizovat novou generaci umělkyň, které v Evropě, Severní a Jižní Americe i v Asii vstoupily na výtvarnou scénu počátkem sedmdesátých let.

„Naše výstava chce přepsat dějiny umění tak, aby v nich feministická avantgarda 70. let získala důstojné a významné místo, které jí náleží,“ uvedla kurátorka rakouské sbírky Gabriele Schor.

Na výstavě se představuje šedesát dva umělkyň, včetně slavných jmen, jako jsou Cindy Sherman, VALIE EXPORT, ORLAN či Ana Mendieta. Na pozadí revolučního kvasu roku 1968, v souladu s emancipačním hnutím a pod heslem „Osobní je politické“ začaly umělecky zkoumat roli ženy ve společenské, kulturní a intimní sféře. K novému zobrazení využívaly i nová média, tedy performance, happeningy, body art, video, instalaci, fotografii nebo film. Umělkyně také často pracovaly s vlastním tělem jako „projekčním plátnem“ pro nejrůznější stereotypy a klišé.

„Poměrně kontroverzní téma genderově orientovaného myšlení se u nás etablovalo až v polovině 90. let, přesto je v kontextu českého výtvarného umění 70. let feminismus latentně přítomen a výstava se může stát cenným impulsem pro zkoumání této oblasti,“ zdůraznila význam projektu Terezie Petišková, ředitelka Domu umění.

Výstava grafického designéra a avantgardního fotografa Huga Táborského

V expozici rozčleněné do pěti tematických okruhů – redukování ženy na matku, manželku a hospodyni; hraní rolí jako parodie a přetvářka; vizualizace pocitu uvěznění a osvobození se; ženská sexualita versus objektivizace; diktát krásy – návštěvníci uvidí více než dvě stě uměleckých děl, která dodnes neztratila nic ze své provokativnosti a radikálnosti, ale současně jsou poetická a často pojatá s humorem, nadhledem a sebeironií.

Souběžně s výstavou Feministická avantgarda 70. let, která bude pokračovat do Barcelony, New Yorku a Berlína, se v Galerii Jaroslava Krále uskuteční komorní výstava dosud neznámých seriálních malířských kompozic brněnského grafického designéra a avantgardního fotografa Huga Táborského.

Více informací o obou výstavách lze najít ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Plzeň: Místo kulturního domu v Červeném Hrádku bude osmnáct bytů

13:05 Plzeň: Místo kulturního domu v Červeném Hrádku bude osmnáct bytů

V bývalém kulturním domě v Červeném Hrádku do poloviny roku 2025 vznikne 18 městských nájemních bytů…