MHMP: Praha se připravuje na revoluci v železniční dopravě

22.08.2017 11:32

Rada hlavního města podpořila přípravu nového železničního spojení, jehož cílem je propojení železničních tratí v centru Prahy a zásadní posílení kapacity pro regionální i dálkové spoje. Na žádost Správy železniční dopravní cesty budou nové trasy tzv. Nového spojení 2 zapracovány do územního plánu Prahy. O návrhu bude rozhodovat zastupitelstvo na zářijovém jednání.

MHMP: Praha se připravuje na revoluci v železniční dopravě
Foto: iprpraha.cz
Popisek: IPR Praha - logo

Studie Nové spojení 2 zahrnuje dva tunely. Oba začínají v prostoru Florence a napojují linky ESKO z Negrelliho viaduktu a od Balabenky u budoucí zastávky Karlín. Pokračují do stanice Opera umístěné mezi Hlavním nádražím a Muzeem. Stanice Opera umožní přestup na ostatní vlaky na Hlavním nádraží, na linky metra A, C a pěší dostupnost Václavského náměstí a jeho okolí.  Jeden z tunelů dále pokračuje přes zastávku Karlovo náměstí na Smíchovské nádraží, kde se napojí linky ESKO od Radotína a druhý přes zastávku Nám. Bratří Synků, za kterou se napojí v zastávce Praha-Eden linky ESKO od Hostivaře.

Nové spojení 2 oddělí koleje příměstských vlaků od dálkových vč. vysokorychlostních, a odlehčí tak přetíženému Hlavnímu nádraží a vyřeší kapacitní i prostorové problémy trati Smíchov - Hlavní nádraží. Dopravně-urbanistická a technická studie Nového spojení 2 byla zpracována již v roce 2007, nyní je třeba pořídit změnu územního plánu, která umožní budoucí výstavbu.

„Díky projektu Nové spojení 2 dojde k propojení příměstských vlaků, které dosud končí na Masarykově nádraží, s ostatními vlaky tak, aby nekončily v centru, ale centrem projely. Půjde tak například dojet jedním vlakem z Kladna do Vršovic, nebo z Milovic na Karlovo náměstí. Nová stanice Opera zase zjednoduší cestujícím příměstských vlaků přestup na dálkové vlaky a na metro. Zvýší se také výrazně kapacita příměstských vlaků a usnadní se dojíždění veřejnou dopravou z okolí Prahy," uvedla Petra Kolínská, náměstkyně primátorky hl. m. Prahy.

Jak dokládá Ročenka pražské dopravy, zájem o železniční přepravu v rámci Pražské integrované dopravy roste každým rokem. Na území Prahy bylo v pracovních dnech v roce 2016 denně v PID vypraveno celkem cca 900 vlakových spojů, které v rámci hlavního města za den přepravily cca 120 820 cestujících. Nové spojení 2 odlehčí metru a ostatním druhům MHD, protože trasy příměstských vlaků umožní části cestujících dojet vlakem až do cíle.

„Studie předpokládá trasu Karlín - Smíchov v délce cca 6,1 km (z toho 4,3 km v tunelu s podzemními stanicemi Florenc, Opera, Karlovo náměstí a povrchovou stanicí Praha-Smíchov) a trasu Negrelliho viadukt – Praha-Eden v délce 6,4 km (z toho 5,4 km v tunelu, s podzemními stanicemi Opera a Nám. Bratří Synků a povrchovou stanicí Florenc). Celkem se tedy jedná o 12,5 km nových úseků železničních tratí, z čehož bude 9,7 km vedeno v tunelu, se dvěma povrchovými, třemi podpovrchovými dvoukolejnými stanicemi a s jednou podpovrchovou čtyřkolejnou stanicí Opera, společnou pro obě trasy. Stanice Opera umožní výše uvedené propojení tunelových tras buď do "kříže" (Karlín - Smíchov a Negrelliho viadukt - Eden), anebo do "vlásenek" (Karlín - Eden a Negrelliho viadukt - Smíchov)," řekl Ivan Lejčar, dopravní urbanista a spoluautor podkladové studie.


 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

Naše obrana

Jak bude ČR dál podporovat Ukrajinu, když jsou naše zásoby vyčerpány (tvrdí to Černochová)? A kde se najednou vzaly finance na nákup další munice? Zajímalo by mě taky, nakolik jsme zásobeni sami pro sebe a jestli máme vůbec dost velkou armádu (asi ne, když se uvažuje o obnovení povinné vojny)? Proto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Olomouc: Místní diskutovali o podobě páteřní ulice v Droždíně

20:27 Olomouc: Místní diskutovali o podobě páteřní ulice v Droždíně

Zpomalení dopravy a větší bezpečnost. To jsou v kostce hlavní záměry přestavby páteřní ulice v Drožd…