"Podle všech informací se jedná zřejmě o první most v Československu, který byl postaven šikmo na tok řeky. Další neobvyklostí je jeho spád i konstrukční řešení, kdy mostovku podpírá oblouk tvořený dvěma samostatnými segmenty s odlišným založením a dokonce se vzájemným posunem." vysvětluje Mgr. Roman Hedvičák, pracovník památkové péče MěÚ Semily.
Spálovský most projektovaný Františkem Loskotem byl postavený v letech 1936 - 1938 firmou Litická a.s., lomové a stavební podniky Praha. Jeho hodnotu navyšuje i doba, v níž dílo vzniklo a bylo dokončeno (připomeňme si složitou situaci celonárodního vzepětí před vypuknutím II. světové války) i způsob jeho financování zmíněný dokonce pamětní deskou na skále u mostu „.. ZA PŘISPĚNÍ ZEMĚ ČESKÉ...“.
Most, jenž se sousední spálovskou hydroelektrárnou a okolní dramatickou přírodou tvoří kompaktní, vyváženou a mimořádně malebnou scenérii, je svébytným a zcela unikátním projevem stavebního umu doprovázeným znatelným odhodláním a vírou v budoucnost Československa. Stavební firma, která v té době mimochodem postavila ve vojenském prostoru Brdy velice důležitý zkušební železobetonový pěchotní srub určený pro obranu republiky, odvedla na mostu stejně jako na srubu skvělou práci a most se tak do dnešních dob dochoval ve velmi dobrém stavu, navíc bez jakýchkoli znehodnocujících úprav.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: semily.cz