Nový Bor požaduje vyloučit nadzemní varianty vedení velmi vysokého napětí z procesu EIA

06.12.2018 8:36

Město Nový Bor nesouhlasí se závěry dokumentace EIA, která posuzovala vliv stavby stožárů vedení velmi vysokého napětí 110 kV na obyvatelstvo, životní prostředí a krajinný ráz. To plánuje vybudovat ČEZ Distribuce, a.s. od České Lípy přes Nový Bor po Varnsdorf.

Nový Bor požaduje vyloučit nadzemní varianty vedení velmi vysokého napětí z procesu EIA
Foto: René Latko / novy-bor.cz
Popisek: Nový Bor

Zastupitelé města přijali usnesení, v němž požadují varianty nadzemního vedení zcela vyloučit z dokumentace a pro průchod městskou částí Arnultovice ponechat pouze variantu podzemního vedení kabelem. Současně požadují, aby proběhlo veřejné projednávání dokumentace.

„Podle nás často používá neověřené údaje k využití technologie podzemního kabelového vedení, a tím dochází ke zkreslení vlivu na životní prostředí,“ řekl starosta Nového Boru Jaromír Dvořák. „Když může být v Praze a jiných městech přes zastavěná území vedení v zemi, není důvod, proč by nemohlo být v Novém Boru.“

Důvodem stavby velmi vysokého napětí 110 kV je podle skupiny ČEZ lepší zásobování elektřinou Šluknovského výběžku. Koridor vysokých stožárů by měl vést z České Lípy do Nového Boru po Crystalex po stávající trase 35 kV. Na něj by měla navazovat zhruba 33 kilometrů dlouhá nová trasa stožárů z Nového Boru na Varnsdorf. Pro část vedení, která se dotýká přímo novoborské části Arnultovice, předložili energetici tři nadzemní varianty – jižní, severní a superseverní.  Všechny prochází v blízkosti obytných domů a navíc ani jedna z nich není v souladu s územním plánem Nového Boru.

„Navržené nadzemní trasy jsou rovněž v rozporu s novelou zákona z ledna 2018, podle níž se elektroenergetická vedení o napěťové hladině 400 kV a vyšší v zastavěném území umisťují nad zem. Tato změna neplatí pro vedení distribuční soustavy 110 kV,“ uvedl další z argumentů Jaromír Dvořák.

Hlavními argumenty města proti nadzemnímu vedení velmi vysokého napětí jsou zdravotní rizika, znehodnocení pozemků v obytné zóně a také vizuální stránka stavby. „Stožáry by nenávratně poškodily harmonický charakter ve II. zóně CHKO Lužické hory a evropsky významné lokalitě Klíč, opticky by narušily krajinný ráz v oblasti vrchu Skalky, který je významnou dominantou města a vyhledávaným turistickým cílem. Navržené trasy nadzemního vedení nezohledňují to, že v oblasti Arnultovic je hustá zástavba zejména rodinných domů a stavba by negativně ovlivnila životní podmínky zdejších obyvatel,“ doplnil Jaromír Dvořák s tím, že, že jedinou nejpřijatelnější variantou pro město je vedení pod zemí po levé straně pod Skalkou podél silnice na Svor. „Tato trasa je jako jediná ze všech navrhovaných v souladu jak s územním plánem města, tak i s nadřízeným dokumentem Zásadami územního rozvoje Libereckého kraje,“ zdůraznil Jaromír Dvořák.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kopřivnice: RunTour odstartuje již tuto sobotu

22:09 Kopřivnice: RunTour odstartuje již tuto sobotu

V sobotu 27. dubna se v Kopřivnici poběží RunTour! Do rodiště Emila Zátopka přiláká elitní vytrvalce…