Stavba Multimodálního uzlu veřejné dopravy v Pardubicích, kterou pro město realizovala firma STRABAG, byla dokončena začátkem června letošního roku. Od té doby přednádraží včetně nového terminálu městské hromadné dopravy fungovalo v režimu zkušebního provozu. Jedním z posledních kroků k získání dotace pak bylo vyřešit otázku týkající se bytového domu nacházejícího se na náměstí Jana Pernera. „Bytový dům byl nakonec na základě kladného vyjádření Krajské hygienické stanice Pardubického kraje rekolaudován na dům s kancelářskými prostory a dvěma byty, u kterých byly provedeny potřebné stavební úpravy. Byly v nich instalovány rekuperační jednotky a vyměněna okna a vchodové dveře, aby byty z hlediska hygieny splňovaly potřebné limity,“ podotkla náměstkyně primátora zodpovědná za investice a územní plánování Helena Dvořáčková.
Rekonstrukce prostoru u hlavního vlakového nádraží trvala zhruba půlrok. Za tu dobu zde vyrostly nová cyklověž pro 118 kol či přístřešek, pod který se schová 450 kol. Došlo k přemístění klidové zóny s vodním prvkem, jež byla ze středu dopravního uzlu přesunuta na vhodnější místo, blíže k budově pošty. „Rekonstrukce přednádraží se povedla, město má nyní důstojné a příjemné místo, jež vítá všechny, kteří přijedou do Pardubic vlakem. Změnu k lepšímu pocítili a nový terminál ocenili zcela jistě i všichni ti, kteří cestují MHD,“ řekl primátor Pardubic Martin Charvát. „Nově vzniklé prostranství je architektonicky povedené a současně funkční. Chci poděkovat všem, jež se o nové přednádraží jakýmkoliv způsobem zasloužili,“ dodal primátor Charvát.
Dokončení přednádraží nezabránila ani mrazivá zima, která stavbu zpozdila o zhruba 55 dnů. Firma však stihla rekonstrukci dokončit v termínu a město tak splnilo všechny podmínky, aby švýcarskou dotaci získalo. „K získání dotace bylo potřeba přesvědčit švýcarskou stranu o tom, že jsme opravdu připraveni projekt dotáhnout. V roce 2014 se projekt ocitl ve slepé uličce a jeho restart stál všechny strany nejen velké úsilí, ale i kus osobní odvahy v tak krátkém čase tak náročný projekt zrealizovat. Musím znovu všem, kteří tuto odvahu nalezli, poděkovat,“ uvedl náměstek primátora zodpovědný za dotační politiku Jan Řehounek.
Stavba odstartovala v říjnu loňského roku. Firma STRABAG se zavázala za 180 dní vybudovat v prostoru před budovou hlavního vlakového nádraží moderní multimodální uzel veřejné dopravy, a to podle návrhu týmu architektů Med + Pavlík + Kmoníček. Ten do projektu zakomponoval také sochu Jana Pernera, která stojí přímo v dláždění mezi budovou vlakového nádraží a přístřeškem pro kola.
Rekonstrukce vyšla na celkem 176 milionů včetně DPH, přičemž většinu této částky město uhradí právě prostřednictvím švýcarské dotace.
autor: PV