Plzeň: Město vzdělává žáky v bezpečném chování na internetu

31.05.2025 20:36 | Tisková zpráva

Jak se bezpečně chovat na internetu a jaké nástrahy se v online prostředí nacházejí? Tím se zabývali žáci plzeňských základních škol během soutěže Škrábej, kotě!, kterou posedmé uspořádalo městské Centrum robotiky.

Plzeň: Město vzdělává žáky v bezpečném chování na internetu
Foto: Libor Sváček, archiv MCU.cz
Popisek: Plzeň

Děti zpracovávaly témata například o útocích hackerů skrze robotický vysavač, o tom, jak internet mění mezilidské vztahy, nebo kdo se může skrývat za obrazovkou. Hodnoceno bylo zpracování jak výtvarné, tak programovací. V těchto dvou kategoriích zvítězili žáci z 11., 15., 26. ZŠ a ZŠ a MŠ Božkov.

Odvahu finalistům před závěrečnými prezentacemi popřál i radní města Plzně pro oblast Smart Cities a podporu podnikání Daniel Kůs: „Váš výkon není o známkách ani testech, ale o nápadech, fantazii a odvaze něco ukázat. Internet může být super místo, ale jen když víte, jak se v něm neztratit a chovat. A díky umělé inteligenci nabývá tato oblast na větší důležitosti, potřebě kritického myšlení a znalosti online prostředí. Věřím, že vy se v něm neztratíte.“

Soutěž Škrábej, kotě! uspořádalo Centrum robotiky, které patří pod Správu informačních technologií města Plzně (SITMP). „V této soutěži využíváme ke vzdělávání žáků programovací aplikaci Scratch nebo ScratchJr. Za použití zajímavého nástroje je vedeme ke kreativitě a hlubšímu zamyšlení nad tím, co pro ně znamená být v digitálním prostředí v bezpečí. Kromě toho rozvíjíme jejich talent a nápaditost, což je jeden z cílů Plzeňského inovačního ekosystému PINE,“ řekl Luděk Šantora, ředitel SITMP.

„Do letošního ročníku se zapojilo devět základních škol, od kterých jsme obdrželi 48 programovacích a výtvarných prací. Soutěž už pořádáme posedmé a vidíme, jak každoročně roste technická úroveň prací i hloubka jejich sdělení. Je to zásluha nejen žáků, ale i jejich pedagogů, kteří je v tvorbě podporují. Při finálových prezentacích jsme prožili odpoledne plné inspirace, nápadů a skvělých reakcí na dotazy poroty,“ zhodnotila Martina Jedličková, ředitel Centra robotiky.

Finále soutěže se odehrálo 16. května. V odborné porotě usedli Jan Švec, vědec v oblasti umělé inteligence z Fakulty aplikovaných věd ZČU v Plzni, Jakub Urbanec, specialista SITMP na kybernetickou bezpečnost, Barbora Šimonová, metodička vzdělávání v Centru robotiky a jeho ředitelka Martina Jedličková. Programovací kategorii vyhrály Tereza B. ze ZŠ a MŠ Božkov (1. stupeň) a Eliška S. z 11. ZŠ (2. stupeň). Výtvarnou pak Lucie H. z 26. ZŠ (1. stupeň) a Tereza P. z 15. ZŠ (2. stupeň).

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Michal Zuna byl položen dotaz

Víte, co vůbec trápí většinu lidí?

Vy se pořád oháníte tím, jak jste demokratičtí, nepopulističtí, jak nás přibližujete západu apod. To je hezké, ale mě by mnohem víc zajímalo, co hodláte udělat s tím, že se máme čím dál hůř, což je potvrzeno - nízké platy, nedostupné bydlení, vysoké ceny...? Protože za 4 roky jste se upřímně v tomto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Tisknout

Další články z rubriky

Plzeň vydává pamětní minci k 730. výročí svého založení

13:05 Plzeň vydává pamětní minci k 730. výročí svého založení

Limitovanou edici pamětní mince s motivem historické budovy plzeňské radnice vydalo ke svému letošní…