Odborníci na lidské a zejména dětské duše pomáhají školákům se začleněním do kolektivu, radí jim při problémech s vrstevníky, s učením, ale i v případech problémů v rodině či výběru budoucího povolání. Město si od zřízení těchto pozic slibuje zlepšení klimatu na školách, zdravější vývoj dětí a eliminaci části výchovných problémů ještě před jejich vznikem.
„První čtyři pardubické základní školy mají psychology od ledna letošního roku, na jejich mzdy získaly dotace z Evropské unie a z Programu prevence kriminality. Působení psychologů na školách se osvědčilo, a proto jsme se rozhodli tuto praxi rozšířit i na další školy,“ řekla vedoucí odboru školství, kultury a sportu Ivana Liedermanová.
Najít školní psychology pro 13 základních škol nebylo jednoduché. Těchto odborníků je stále nedostatek a jejich práce ve školách není jednoduchá. Mají být zároveň rádci žáků i pomocníky učitelů a v případě potřeby také rodičů. V současné době má už každá pardubická škola svého „lékaře duší“, byť většina z nich pracuje ve škole na částečný úvazek. Město na mzdy psychologů uvolnilo do konce roku zhruba 800 tisíc korun, při tvorbě rozpočtu na rok 2013 se musí rozhodnout, zda bude v projektu pokračovat a na mzdy psychologů uvolní další více než tři miliony korun.
„Nemohu říci, že bychom v našich školách museli často řešit vážné výchovné problémy. Nicméně všichni víme, že klima ve společnosti a tedy i ve školách se zhoršuje a my se snažíme s pomocí psychologů tomuto trendu čelit. Řada rodičů dětem z různých důvodů nevěnuje tolik času a pozornosti, kolik by bylo třeba. To se samozřejmě projevuje na výchově a odráží se to i ve školních kolektivech; ve vztazích mezi vrstevníky i ve vztahu dítě – dospělý, v tomto případě pedagog. To, že ve škole působí někdo, na koho se mohou děti obrátit se svými problémy na samém počátku, kdo sleduje vývoj vztahů v třídních kolektivech a zachytí včas signály možných konfliktů, kdo učitelům pomáhá najít cestu i k problémovým dětem, považujeme za důležitou prevenci,“ konstatovala Liedermanová.
V současné době působí v základních školách v České republice podle odhadů zhruba 400 psychologů. Nejčastěji poskytují své služby ve speciálních školách či školách, kde již řešili problémy se šikanou a podobně. Pardubice jsou vůbec prvním městem, které se rozhodlo zařadit tyto odborníky do všech základních škol preventivně. „Jde o pilotní projekt, během něhož musíme nejprve přesně definovat práci školního psychologa z pohledu současné metodiky odborného pedagogicko psychologického poradenství. Jsme velmi rádi, že metodické vedení a jakousi supervizi nad našimi školními psychology přislíbil ředitel pedagogicko psychologické poradny Jiří Knoll a také odbornice na problematiku práce školních psychologů v ČR Jana Zapletalová,“ dodala Liedermanová.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: pardubice.eu