Babka (ANO): Naším cílem není zákaz plastových sáčků, ale...

07.07.2020 17:02

Projev na 54. schůzi Parlamentu České republiky dne 7. července k návrhům k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 477/2001 Sb., o obalech a o změně některých zákonů (zákon o obalech), ve znění pozdějších předpisů

Babka (ANO): Naším cílem není zákaz plastových sáčků, ale...
Foto: archiv Ondřeje Babky
Popisek: Poslanec za ANO Ondřej Babka

Děkuji za slovo.

Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, cílem předkládaného návrhu zákona o obalech je zajištění transpozice nových směrnic Evropské unie v oblasti obalů a obalových odpadů. Předmětem úpravy zákona je nastavení podmínek plnění povinnosti zpětného odběru, stanovení minimální hustoty sběrné sítě, úprava způsobu stanovení výše poplatků za sdružené plnění povinnosti zpětného odběru odpadu z obalu a využití odpadu z obalů ze strany autorizované obalové společnosti včetně stanovení nových povinností pro autorizované obalové společnosti, dále snaha dosáhnout větší transparentnosti a efektivity fungování autorizované obalové společnosti. Dovolte mi zde představit dva mnou předložené pozměňovací návrhy.

V případě žádosti o autorizaci jsou podle návrhu zákona účastníkem řízení jak žadatel, tak autorizované obalové společnosti zajišťující sdružené plnění ve vztahu k obalům, kterých se týká řízení o udělení autorizace, a také žadatelé, kteří žádají o udělení či změnu autorizace ve vztahu k obalům, kterých se řízení týká. Toto by ovšem nemělo platit v případě řízení o prodloužení platnosti rozhodnutí o autorizaci podle § 17 odst. 8, jehož účastníkem by měla být pouze dotčená autorizovaná společnost, a to z toho důvodu, že žadatelé by mohli získat z projektu zajišťování kolektivního plnění již autorizované společnosti důvěrné informace. Ze stejného důvodu je navrhováno, aby v případě řízení o změně autorizace byla účastníkem dotčená autorizovaná společnost a ostatní autorizované společnosti zajišťující sdružené plnění ve vztahu k obalům, kterých se týká řízení o změně autorizace, a ne žadatelé o udělení autorizace.

Ten druhý pozměňovací návrh k zákonu o obalech, nahraný pod spisovým číslem 5643, je věnován problematice mikrotenových sáčků, který spolupředkládám s kolegou Františkem Elfmarkem, Janem Chvojkou, Janem Čižinským, Markétou Adamovou a Janou Krutákovou. Cílem předloženého pozměňovacího návrhu je nerestriktivní snížení spotřeby mikrotenových sáčků o tloušťce menší než 15 mikronů. Konkrétně se jedná o typické čiré sáčky v obchodech na jedno použití, které jsou běžně využívány zejména pro odnos vážených potravin, jako jsou ovoce, zelenina a další zboží. Tyto sáčky jsou v obchodech dostupné zdarma a jejich roční spotřeba v České republice je více jak 4 mld. kusů. Velmi lehké plastové sáčky nelze dále efektivně recyklovat a končí tedy ve spalovnách, na skládkách, nebo zcela mimo systém pro nakládání s odpady. Z důvodu velmi nízké váhy snadno unikají do životního prostředí a patří k nejčastějším typům plastových obalů tvořících odpad v přírodě i ve městech. Cílem bylo najít řešení, které by nebylo restriktivní, nákladné, ale pouze prostřednictvím prodejen edukovalo zákazníka a cílilo na dobrovolné snížení spotřeby.

Pozměňovacím návrhem se navrhuje zavedení povinnosti pro osoby, které podnikají v maloobchodě nebo velkoobchodě, informovat spotřebitele o potřebě zvážení nadužívání velmi lehkých plastových odnosných tašek, a to za účelem snížení jejich spotřeby, a vzdělání spotřebitele o potřebě ochrany životního prostředí. Povinnost se vztahuje na všechny osoby, které podnikají v maloobchodě nebo velkoobchodě, při jejichž činnosti jsou na prodejní ploše o rozloze větší než 200 m2 nebo v jejím bezprostředním okolí spotřebitelům poskytovány velmi lehké plastové odnosné tašky. Zavedení informační povinnosti tedy přináší výsledky jak na straně snížení spotřeby i informovanosti a má také pozitivní dopad na chování spotřebitelů.

Vzhledem k tomu, že další přístupy k omezení na základě doporučení EU k redukci tohoto typu plastů jsou diskutabilní, jako je zpoplatnění nebo zákaz, jeví se tento přístup z pohledu dlouhodobého snižování spotřeby jako nejefektivnější. Samotní prodejci, kteří nyní poskytují velmi lehké plastové sáčky zákazníkům zdarma, mohou z řešení navíc benefitovat i z pohledu úspor na straně nákupu a logistiky. Zavedení informační povinnosti ve Švédsku s platností od 1. 6. 2017 vedlo ke snížení spotřeby tenkých plastových sáčků o 11 %. Pokud by se podařilo docílit stejného snížení spotřeby sáčků i v České republice, znamenalo by to v důsledku nižší zatížení životního prostředí doprovázené snížením nákladů obchodů na poskytování jednorázových sáčků zdarma v prodejnách.

Na závěr chci znovu zdůraznit, že naším cílem není zákaz plastových sáčků, jelikož jejich náhrady v podobě papírových sáčků mají ještě větší ekologickou stopu, a hygienický význam plastových sáčků je nesporně významný, což můžeme vidět i na současné situaci v boji s pandemií. Naším cílem je pouze snížení jejich enormní spotřeby v případech, kdy to není nutné, a to bez opatření typu zákazu nebo jejich zpoplatnění.

Prosím vás touto cestou o podporu obou mých pozměňovacích návrhů. Děkuji za pozornost.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministryně Langšádlová: Rada vlády vybrala laureáty Ceny vlády nadanému studentovi

22:01 Ministryně Langšádlová: Rada vlády vybrala laureáty Ceny vlády nadanému studentovi

Ve Strakově akademii se konalo v pořadí již 400. zasedání Rady pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI, Ra…