Hojda (KSČM): Stát neumí utratit miliardy na stavbách?

29.08.2013 17:50 | Zprávy
autor: kscm.cz

Reaguji na článek v E15.cz. Článek konstatuje, že v letošním roce nedokáže stát utratit ze SFDI (státní fond dopravní infrastruktury) cca 2,3 miliardy korun a k tomu náležejících cca 5,5 miliardy korun z evropských zdrojů, tedy OPD 1 (Operační program doprava 1). Jaké hlavní příčiny vidím já.

Hojda (KSČM): Stát neumí utratit miliardy na stavbách?
Foto: KSČM
Popisek: Pavel Hojda

Nástupem koaliční vlády ODS, TOP09 a VV v roce 2010 došlo k tomu, že rozestavěné stavby např. na R6, ale i další se pozastavily s tím, že tehdejší ministr dopravy Vít Bárta zaútočil na stavební firmy a chtěl je přinutit, aby již vysoutěžené stavby zlevnily cca o 10 %. To se nejen nelíbilo stavebním firmám, ale navíc by došlo k porušení podmínek výběrového řízení, a to byl také důvod různých odvolání stavebních firem k ÚHOS (Úřad pro ochranu hospodářské soutěže). S tím, jak fungovala (nefungovala) koaliční spolupráce ve vládě po roce 2010, došlo k několikeré výměně na postu ministra dopravy od Víta Bárty, Radka Šmerdy, Pavla Dobeše, Zbyňka Stanjuru až po ministra v demisi Zdeňka Žáka, nemohlo ministerstvo dopravy pracovat koncepčně a s výhledem na několik let dopředu, zejména ne na získání dostatečných národních prostředků ze Státního rozpočtu, ale nakonec i na čerpání prostředků z fondů EU.

Po roce 2010 se prakticky zastavila příprava staveb na dopravní infrastruktuře a k tomu kontrola z EU zjistila vážné závady na stavbách, které byly z fondů EU spolufinancovány. Ministerstvo dopravy ve spolupráci se SFDI, ŘSD (Ředitelství silnic a dálnic), SŽDC (Správa železniční dopravní cesty) a ŘVC (Ředitelství vodních cest) tak muselo urychleně hledat a zajistit náhradní projekty. Jako nejvýhodnější se jevil projekt rekonstrukce a modernizace nejvytíženější dálnice, tedy D1. K tomu je ale zapotřebí říci, že projekt v době rozhodnutí nebyl zcela připraven a výběrové řízení, které se řídilo novým zákonem o veřejných zakázkách, ukázalo, že představy o rychlosti celé rekonstrukce a tím i čerpání evropských peněz se zcela rozchází s realitou. Jednak se stavební firmy odvolávaly nejen proto, že je naprostý nedostatek zakázek ve stavebnictví, ale také proto, že firmy, aby získaly veřejné zakázky, nabízely a nabízejí výstavbu za ceny, které jsou nejen hluboko pod rozpočtem projektu, ale dokonce hluboko pod cenou nákladovou.

Bohužel, musím konstatovat, že v roce 2010 byla zastavena - na pokyn Víta Bárty - zahájená a rozpracovaná stavba Bošov-Lubenec na trase rychlostní silnice R6, která je životně důležitou spojnicí mezi Karlovarským krajem a centrem. Jedná se o stavbu, která může být financována z evropských peněz. Až po nástupu nového ministra Zdeňka Žáka bylo rozhodnuto o opětovném obnovení prací na této stavbě od září 2013.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Mgr. Adéla Šípová byl položen dotaz

Migrační pakt

Mě by spíš zajímalo, jak řeší migrační pakt nebo cokoliv/kdokoliv to, aby se sem nelegální migranti vůbec nedostávali? K čemu je takové poloviční řešení, že je sem necháme přicestovat a pak budeme řešit, jak je vrátit nebo co s nimi? A když ten pakt tak hájíte, vy souhlasíte i s tou povinnou solidar...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Komínek (KSČM): Odvaha a vize v Chomutově chyběla

12:16 Komínek (KSČM): Odvaha a vize v Chomutově chyběla

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k zaniklému pivovaru v Chomutově.