Od 1. ledna 2015 nabyl v Německu účinnosti nový zákon o minimální mzdě. Ten plošně zavádí minimální mzdu ve výši 8,5 eur/hod., pro všechna odvětví hospodářství (doposud ji upravovaly jen kolektivní smlouvy). Nová legislativa se vztahuje na výkon práce na území Německa bez ohledu na sídlo podniku.
Tento předpis bude mít zásadní dopady na české podnikatele operující na území Německa - zvednou se jejich mzdové náklady (stavební dělníci, ošetřovatelky, brigády a pod).
Největší obavy panují v sektoru dopravy
Německý zákon se bude aplikovat i na práci vykonanou na základě smlouvy o poskytnutí dopravních služeb mezi německým subjektem a dopravcem z jiného státu EU (pouze pro onu část přepravy na německém území), v případě kabotáže (poskytování služeb přepravy uvnitř státu EU dopravcem z jiného státu ), ale co je zřejmě nejproblematičtější, i pro tranzit přes Německo, kde není žádný obchodní vztah s německým zákazníkem a tranzitující dopravce není v přímé konkurenci domácím (německým) dopravcům.
Kromě vyplácení minimální mzdy ukládá zákon zahraničním zaměstnavatelům zasílat v předstihu celním úřadům plán vysílání v německém jazyce s odhadovaným začátkem práce v Německu a dobou trvání práce. V pracovních výkazech řidiče musí být navíc odděleně evidována pracovní doba v Německu. Podle informací úředníků celních úřadů budou kontroly prováděny namátkově. Za nedodržení povinností pak bude hrozit udělení vysokých pokut, při nedodržení povinnosti evidence pracovní doby až 30 tisíc eur a při nevyplácení stanovené minimální mzdy až 500 tisíc eur, což může být pro české dopravce likvidační. V současnosti už někteří němečtí zákazníci vyžadují od českých dopravců potvrzení o tom, že svým řidičům německou minimální mzdu vyplácejí.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Pavel Svoboda