Urban: Masarykovou dráhou na letiště Václava Havla

27.09.2013 14:53

Minulý týden jsem před novináři představil obnovení plánu na rychlé železniční spojení mezi centrem Prahy, Kladnem a letištěm Václava Havla. V případě volebního vítězství ČSSD by mohlo být hotovo do 4 let, už do roku 2017. Rychlodráha usnadní dopravu z nejlidnatějšího okresu Středočeského kraje do hlavního města a konečně by poevropštila ostudné cestování na letiště.

Urban: Masarykovou dráhou na letiště Václava Havla
Foto: Hans Štembera
Popisek: Milan Urban

Praha je jediná z 20 významných evropských metropolí, která železniční spojení se svým vzdušným přístavem nemá.  Cena přitom není nesmyslná, jde o 20 miliard korun, na které může až z 80 procent přispět Evropská unie. Tedy o 4 miliardy, ekvivalent ceny jediného moderního Boeingu 787 Dreamliner. Nebo ceny kilometru a půl pražského metra, které se mimochodem na letiště vůbec nechystá.

Kladenská železnice vedoucí do prostoru Hlavního a Masarykova nádraží (odtud název Masarykova rychlodráha) by ale nejen zkultivovala dopravu na letiště, kterým ročně projde 11 milionů pasažérů. Přínosná by byla i pro 25 tisíc Středočechů, kteří tudy denně cestují do Prahy. Když zvolí vlak, pohybují se dnes v některých místech rychlostí jízdního kola. Rychlodráhou by jezdili 120 kilometrů za hodinu.

Napojila by se na současný systém ostatních modernizovaných tratí, třeba té z Benešova, a umožnila by rychlý železniční průjezd Prahou v klíčových směrech. Fungující hvězdicovitý systém příměstské železnice, tak jak jej známe třeba z Paříže nebo Mnichova, by ulehčil zácpám na hlavních silničních tazích a samozřejmě životnímu prostředí.

Význam má plánovaná rychlodráha nejen pro samotnou dopravu, ale pomáhá i celé české ekonomice, tak jako většina dopravních staveb. Bohužel, i když je tu tento projekt na stole už leta, pokud zbyly peníze, přednost mívaly u posledních vlád dálnice a obchvaty. Naposledy zatloukl plánovanou rychlodráhu údajně jako velikášskou letos na jaře ministr dopravy za ODS.

Mě tento projekt velikášský či megalomanský nepřipadá. Ani když to ve svaté válce proti jakémukoli řešení, které nabízí sociální demokracie, napsaly minulý týden Lidové noviny.   

V roce 1917 jezdil vlak z Kladna do Prahy za 30 minut. Dnes, když nemá zpoždění, to trvá cestujícímu rychlíkem 37 minut, osobákem 58 minut. Co je na tom megalomanského, že bych chtěl, abychom po sto letech jezdili z Kladna alespoň o pár minut rychleji? V době, kdy v USA plánují, že budou rychlodráhou Hyperloop na vzduchovém polštáři jezdit ze San Francisca do Los Angeles za stejných 30 minut? Přitom je to 600 kilometrů!

Nedávno někdo z novinářů napsal, že Čechům chybějí vize. Pojďme alespoň jednu z nich konečně naplnit. Buďme za Amerikou méně než 100 let...

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: cssd.cz

Mgr. Ondřej Kolář byl položen dotaz

návrat Ukrajinců

Je podle vás fér někoho nutit jít válčit, když nechce, a lze takové lidi vůbec nějak motivovat? Jestli někdo před válkou utekl, myslíte, že je něco, co ho přiměje jít válčit? Vždyť není nic cennějšího, než život. A jelikož se válka pro Ukrajinu nevyvíjí vůbec dobře, není třeba řešit, co bude Ukrajin...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hejtman Grolich: 15 milionů na domácí hospicovou a paliativní péči. Protože to je důležité

20:18 Hejtman Grolich: 15 milionů na domácí hospicovou a paliativní péči. Protože to je důležité

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu ke smrti a umírání.