Zámečník (KDU-ČSL): Plánovaná cyklostezka mezi Blanskem a Adamovem vyřeší bezpečnost cyklistů

15.06.2023 11:02 | Tisková zpráva

Bude sloužit nejen turistice, ale mnohonásobně zvýší bezpečnost cyklistů, kteří se vydají na cestu mezi Blanskem a Novým hradem v Adamově.

Zámečník (KDU-ČSL): Plánovaná cyklostezka mezi Blanskem a Adamovem vyřeší bezpečnost cyklistů
Foto: kraj Jihomoravský
Popisek: Jan Zámečník (KDU-ČSL)

Nová cyklostezka bude dlouhá přes 4 kilometry, hned několikrát překročí řeku Svitavu, přinese tři lávky a dokonce jeden cyklomost.

Představitelé kraje ve středu 14. června 2023 podepsali smlouvu na zpracování dokumentace pro stavební povolení, realizaci stavby a inženýrskou činnost spočívající ve vyřízení stavebního povolení. Stalo se tak přímo v místech, kde nová cyklostezka vznikne – u mostu poblíž ČKD Blansko. Projektovou dokumentaci k nové cyklostezce a autorský dozor bude mít na starosti společnost Dopravně inženýrská kancelář z Hradce Králové. Tyto práce přijdou na 4 miliony korun (bez DPH). Celkové náklady na vybudování v poměrech jižní Moravy unikátní stavby jsou odhadovány na 202 milionů korun (bez DPH).

Střídavě na levém a pravém břehu Svitavy tak vznikne úplně nová liniová stavba. „Jedná se o vysoce frekventovaný úsek cyklisty s dojížďkou za prací, za službami a cykloturistikou. Proto je tolik potřeba zajistit bezpečnost cyklistů a oddělit je od motorovou dopravu od té nemotorové. Za další důležitý aspekt považuju její přínos pro snižování motorové dopravy na životní prostředí v bezprostřední blízkosti CHKO Moravský kras. Řada lidí si pro výlet do přírody určitě zvolí raději kolo,“ konstatuje náměstek hejtmana Jan Zámečník.

„Pro Blansko se jedná o zcela zásadní stavbu.  Zatím musejí cyklisté na cestě k Adamovu překonávat frekventovanou silnici II/379, kudy projíždí tisíce aut denně. Hlavně v létě se v těchto místech vyskytuje obrovský počet cyklistů. Často se tam stávají dopravní nehody,“ vítá první krok k realizaci cyklostezky starosta Blanska a krajský radní pro dopravu Jiří Crha.

Jihomoravský kraj zatím žádnou tak technicky a finančně náročnou stavbu cyklostezky nerealizoval. S ohledem na složitý terén musí být na několika místech postaveny opěrné a závěrné zdi, které umožní zachování dostatečné šířky stezky pro chodce a cyklisty. „Ty budou umístěny především v nejužších místech mezi dráhou a řekou. Tam budou umístěné také mikropiloty s ohledem na bezpečnost provozu na železnici,“ dodává náměstek Zámečník.

Financování nové cyklostezky chce kraj řešit z evropských prostředků z Integrované strategie rozvoje Brněnské metropolitní oblasti – tedy v rámci Operačního programu IROP (spolufinancování do 85 % celkových uznatelných nákladů) nebo Státního fondu dopravní infrastruktury (limitní příspěvek SFDI 85 % z uznatelných nákladů stavby). Nová cyklostezka totiž povede na dálkové mezinárodní trase EuroVelo 9 a splní kritéria Evropské cyklistické federace na bezpečnost těchto dálkových tras. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

Kdo může za migrační pakt?

Tvrdíte, že když vás budeme volit, tak nás zbavíte migrantů. Jak? Jak chcete problém řešit, navíc když teď EP schválil migrační pakt? Taky tvrdíte, že jeho schválení byla zrada od této vlády, tak co pak změníte evropské volby? A jak to tedy je? Může za schválení paktu vláda nebo politici v Bruselu?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Kupka: Stavíme aktuálně více než 200 km nových dálnic

23:07 Ministr Kupka: Stavíme aktuálně více než 200 km nových dálnic

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k dopravě.