Dle elaborátu Analýzy podpory ekonomického růstu prostřednictvím stimulace investic Úřadu vlády ČR ze srpna 2016 má Česká republika jednu z nejřidších dálničních sítí v EU (9,5 km na 1000 km2, přičemž průměr EU v roce 2012 činil 21,5 km). Ukazatel kvality silniční sítě infrastruktury je výrazně pod průměrem EU (4,0 pro Českou republiku oproti průměru EU, který činil 4,9). Na rozdíl od okolních států v ČR chybí dálniční propojení hospodářských center země a výstavba vysokorychlostních železničních tratí, které by zvýšily ekonomickou a technickou úroveň jednotlivých krajů v ČR. Přesvědčit se o tom můžeme při cestách po zahraničních dálnicích, silnicích či během průjezdu desítkami tunelů, ať už po pozemní komunikaci, železnici či vodní cestě.
Již v pořadí 213. Žofínské fórum, které se konalo v Praze dne 7. 9. 2017, se věnovalo aktuálním otázkám rozvoje našeho stavebnictví. Snažilo se odpovědět na otázku, co zpomaluje bytovou výstavbu, dopravní stavitelství, v čem zaostává naše legislativa a zda chceme i nadále pokračovat v nehospodárnosti. Nehospodárnost se projevuje tím, že Česká republika je jedinou zemí, která si sama nastavuje pravidla veřejného zadávání tak, aby v případě veřejných stavebních zakázek ztratila konkurenceschopnost ve srovnání s ostatními státy při čerpání dotací z EU. Na tyto, ale i ostatní příčiny krize českého stavebnictví jsem poukázal již 6. října 2014 (viz. https://www.cssd.cz/aktualne/nazory-a-komentare/martin-zemanek-priciny-krize-ceskeho-stavebnictvi/) a o výsledku přijatých nápravných opatření se můžeme přesvědčovat na stavbách v ČR.
Výše uvedené skutečnosti by měly „nakopnout" odpovědné osoby za rozhodování při koncepční, prognostické a plánovací činnosti ve stavebnictví k zásadní reformě organizační struktury českého stavebnictví a zahájit tím jeho „ozdravný proces", spočívající v tom, že u dlouhodobých plánů bude nutné zachovat jejich kontinuitu při změnách volených orgánů. To znamená, že zákony a dokumenty týkající se státu a jeho řízení, musí být dlouhodobě platné.
Změny a různé novely svědčí o nekvalifikovanosti při jejich tvorbě a nekompetenci při jejich přijímání. Vyskytují se případy, že orgán samosprávy zruší rozhodnutí předcházejícího orgánu, čímž dochází k diskontinuitě popřípadě poškození zájmů subjektů anebo, že soudy svými verdikty v podstatě plánují, řídí a hlídají kvalitu v procesu výstavby inženýrského stavitelství v ČR.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV