ČD: Vlak Slovenská strela je pro spojení Bratislavy a Prahy i po 80 letech pojmem

12.08.2016 12:45

Komfortní klimatizované soupravy, stokilometrová cestovní rychlost při maximu 160 km/h, po celý den pravidelný interval 2 hodiny, řada doplňkových služeb, to je současná podoba expresního spojení Bratislavy a Prahy provozovaného v kooperaci národních dopravců. Expresní spojení obou metropolí letos slaví 80 let.

ČD: Vlak Slovenská strela je pro spojení Bratislavy a Prahy i po 80 letech pojmem
Foto: red
Popisek: ČD - logo

V roce 1936 je poprvé spojil právě velmi rychlý expresní vlak Slovenská strela. České dráhy a Železničná společnosť Slovensko si toto jubileum připomínají neobvyklým výročním designem expresní lokomotivy řady 380, kterou dnes slavnostně pokřtili.

„Slovenská strela je mezi železničáři legendou, ať již jde o unikátní technické dílo v podobě motorového vozu řady M 290.0 dodnes zachovaného v kopřivnickém muzeu, nebo expresní spojení Bratislavy a Prahy, které dnes slaví 80. výročí. Proto si určitě zaslouží důstojné připomenutí tohoto jubilea. Výroční polep naší v současnosti nejrychlejší a nejvýkonnější lokomotivy, která navíc jezdí na trati mezi Bratislavou a Prahou, je určitě vhodnou formou oslavy kulatého výročí,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Pavel Krtek.

„Slovenská strela je i přes své osmdesátileté jubileum pro železničáře na Slovensku i v Čechách stále velmi významný symbol rychlosti, komfortu a vyspělosti obou našich zemí. O jeho síle vypovídá i fakt, že vlak s tímto pojmenováním jezdí navzdory politickým, společenským nebo ekonomickým změnám tak dlouho a také dnes nabízí nejlepší spojení obou metropolí. Těší nás, že si ho můžeme touto netradiční formou, výročním polepem jedné z lokomotiv na této lince, připomenout s našimi českými kolegy,“ uvedl Filip Hlubocký, předseda představenstva a generální ředitel Železničnej spoločnosti Slovensko.

Slovenská strela po 80 letech

Současné expresní spojení mezi Bratislavou a Prahou provozují ve společné kooperaci oba národní dopravci – České dráhy a Železničná spoločnosť Slovensko. Vlaky, které pokračují do Maďarska a Německa pak mají další partnery v příslušné zemi ve společnostech MÁV-START a DB.

Všechny spoje dnes nabízejí klimatizované soupravy sestavené z nových nebo modernizovaných osobních vozů. Cestující v nich mají k dispozici elektrické zásuvky 230 V pro napájení drobné elektroniky, jako jsou mobilní telefony nebo notebooky. Ve vlacích jsou zařazeny také restaurační vozy a v 1. třídě je zajištěna kompletní nabídka jídel a nápojů z restauračního vozu servírovaná přímo na místo cestujících. Vozy 2. třídy obsluhuje minibar s drobným občerstvením. Ve spojích jsou zařazeny také vagóny přizpůsobené pro vozíčkáře s bezbariérovým WC, vyhrazená místa pro cestující s dětmi nebo místa pro uložení jízdních kol. Postupně je do vlaků instalováno také Wi-Fi připojení k internetu a dojde k dalšímu zkvalitnění vozového parku.

Cestovní doba expresů mezi oběma metropolemi je v současnosti 3 hodiny a 58 minut a spoje jezdí v pravidelném dvouhodinovém intervalu. Cena jízdenek z Prahy do Bratislavy je od 414 Kč a z Brna do Bratislavy od 193 Kč.

„Všechny vlaky EuroCity mezi Bratislavou a Prahou nabízejí vysoký komfort a řadu doplňkových služeb. Ale Slovenská strela je mezi nimi i dnes výjimečná. Nasazujeme na ní modernizovanou soupravu vozů, kterou jinak využíváme na lince Praha – Berlín – Hamburk. Cestující v ní budou mít navíc k dispozici například vlakový portál s informacemi a zábavou. Připravujeme také modernizaci ostatních vlaků na této lince. Letos jsme na ně nasadili zmodernizované osobní vozy 2. třídy a vypsali jsme výběrové řízení na nákup 50 zbrusu nových komfortních expresních vozů na rychlost 200 km/h, které chceme v budoucnosti nasadit právě na spojení mezi Bratislavou a Prahou,“ uvedl člen představenstva Českých drah odpovědný za osobní dopravu Michal Štěpán.

„Chtěli bychom také pokračovat ve zrychlování spojení obou metropolí,“ řekl Karol Martinček, člen představenstva Železničnej spoločnosti Slovensko, který má v gesci řízení úseku obchodu, a připomněl diskutované projekty na koridorech: „Oba národní správci infrastruktury připravují modernizaci dalších úseků koridoru Bratislava – Praha. Češi chtějí zmodernizovat úsek mezi Chocní a Ústím nad Orlicí, u nás na Slovensku se hovoří o modernizaci tratě od česko-slovenské státní hranice do Bratislavy na 200 km/h. Po dokončení všech těchto projektů by se mohla cesta Bratislava – Praha zkrátit přibližně o dalších 15 až 20 minut,“ doplnil ke společnému projektu Karol Martinček. 

Skutečnou revoluci pro spojení Bratislavy a Prahy by pak představovala realizace vysokorychlostní tratě Brno – Praha, o které se v České republice začíná diskutovat. Cesta rychlovlakem mezi oběma metropolemi by pak trvala jen dvě hodiny.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

HZS ČR: Letecké hašení bude v budoucnu zajišťovat šest nových vrtulníků

7:44 HZS ČR: Letecké hašení bude v budoucnu zajišťovat šest nových vrtulníků

Jedním z výsledků jednání Vlády České republiky v úterý 30. dubna 2024 bylo schválení rámcového prog…