Nedostatky byly zjištěny ve více než třetině z 310 kontrolovaných cestovních kanceláří a agentur. Pokuty ve výši přesahující 700 000 korun byly uloženy v 82 případech, řízení v dalších desítkách případů probíhají. „Neúplné nebo klamavé informace o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění reklamace, včetně klamání o délce lhůty k jejímu podání, prokázali inspektoři při každé šesté kontrole. Poskytovatelé služeb cestovního ruchu nadále užívají zakázané nekalé obchodní praktiky, neboť neinformují spotřebitele s náležitou odbornou péčí a pravdivě o zájezdech či vybraných destinacích. Stejně často také nedodržují formální náležitosti přijetí a vyřízení reklamace nebo stanovou lhůtu k jejich vyřízení,“ řekl Mojmír Bezecný, ústřední ředitel České obchodní inspekce.
V období od 1. 1. do 31. 12. 2015 bylo provedeno celkem 310 kontrol, při nichž inspektoři České obchodní inspekce ověřovali soulad podmínek poskytování služeb cestovního ruchu spotřebitelům s požadavky příslušných obecně závazných právních předpisů. Zvláštní pozornost byla věnována prověřování, zda cestovní kanceláře a cestovní agentury nepoužívají k získání klientů nekalých obchodních praktik a zda dodržují povinnosti, stanovené zákonem o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu (zák. č. 159/1999 Sb.).
V průběhu roku přijala Česká obchodní inspekce přes dvě stě podání spotřebitelů, nespokojených s nabídkou a úrovní služeb poskytovaných cestovními kancelářemi a agenturami, a následně s vyřízením uplatněné reklamace. Při jejich šetření inspektory bylo porušení povinností v kontrolní pravomoci ČOI prokázáno u 36 podaných podnětů.
Z následující tabulky vyplývá, že z celkového počtu 310 kontrol bylo porušení obecně závazných právních předpisů zjištěno při 117 z nich, tj. v 37,7 %.