ČOI: V oblasti internetového prodeje přetrvává porušování práv spotřebitele

13.07.2023 22:02 | Tisková zpráva

Česká obchodní inspekce kontrolovala v 1. čtvrtletí 2023 dodržování platné legislativy při nabídce a prodeji výrobků, které obchodníci realizují prostřednictvím internetu. Celkem uskutečnila 218 kontrol a porušení právních přepisů zjistila při 186 z nich. Prodávající nejčastěji neposkytovali komplexní informace o prodávaných výrobcích. Dále neinformovali spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (ADR) nebo o uplatnění práva zboží reklamovat.

ČOI: V oblasti internetového prodeje přetrvává porušování práv spotřebitele
Foto: coi.cz
Popisek: Česká obchodní inspekce - logo

Česká obchodní inspekce v období od 2. ledna do 31. března 2023 provedla kontrolní akci, která byla zaměřená na dodržování povinností vyplývajících ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, v oblasti internetového prodeje. Součástí kontrol bylo prověřování i dalších právních předpisů v dozorové kompetenci ČOI.

Kontrolovanými subjekty byly podnikající fyzické a právnické osoby, které realizují obchodní aktivity v internetovém prostředí (http, www).

Celkem bylo zjištěno porušení právních předpisů při 186 kontrolách (85,3 %).

Inspektoři ČOI zjistili porušení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve 297 případech (může se jednat o kumulaci několika porušení souběžně).

Výsledky kontrol za 1. čtvrtletí roku 2023 potvrdily, že v oblasti internetového prodeje přetrvává porušování spotřebitelské legislativy. Prodávající například nedodržují povinnosti stanovené v novele občanského zákoníku. Nedostatky ve sledované oblasti byly zaznamenány i u poskytování komplexních informací o prodávaných výrobcích. Provozovatelé e-shopů také opomíjeli informovat spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (ADR) nebo neposkytli informace o uplatnění práva reklamace.

Výsledky kontroly, i přes zjištěné procento porušení právních předpisů, nelze považovat za reálný odraz stavu elektronického obchodování v ČR. Důvodem je skutečnost, že kontroly jsou z převážné části prováděny na základě předchozího hodnocení webových stránek prodávajících. Kontroly se tedy primárně zaměřují na subjekty, u kterých bylo identifikováno podezření na porušení právních předpisů.

Vzhledem ke zjištěným nedostatkům bude Česká obchodní inspekce v kontrolách internetového prodeje pokračovat i v následujícím období roku 2023.

Zjištěné nedostatky

Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, byl ve sledovaném období porušen v celkových 297 případech, konkrétně:

  • v 88 případech prodávající neinformoval spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (reklamace), společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit (§ 13)

  • v 65 případech bylo zjištěno klamavé konání prodávajícího vůči spotřebiteli ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele, atp. (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5 odst. 1, 2)

  • v 36 případech prodávající neinformoval žádným způsobem spotřebitele o subjektu mimosoudního narovnání spotřebitelských sporů - ADR (§ 14)

  • v 32 případech bylo zjištěno klamavé opomenutí, neboť prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popř. informace zatajil nebo je poskytl nejasným, nejednoznačným či nesrozumitelným způsobem, případně neinformoval o tom, zda zveřejněné recenze jsou či nejsou ověřené (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a odst. 1, 2, 5)

  • ve 21 případech prodávající neinformoval spotřebitele o ceně výrobků, nebo služeb v souladu
    s cenovými předpisy (§ 12)

  • v 10 případech prodávající nezahrnul do informace o slevě z ceny výrobku informaci
    o předchozí nejnižší ceně, za kterou jej nabízel a prodával před poskytnutím slevy (§ 12a odst. 1)

Porušení dalších ustanovení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, bylo zjištěno v menším rozsahu. Právní předpisy Evropské unie byly v rámci akce porušeny v 36 případech. V dalších 286 případech bylo prokázáno porušení ostatních právních předpisů, které jsou předmětem dozoru České obchodní inspekce.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

Kdo může za migrační pakt?

Tvrdíte, že když vás budeme volit, tak nás zbavíte migrantů. Jak? Jak chcete problém řešit, navíc když teď EP schválil migrační pakt? Taky tvrdíte, že jeho schválení byla zrada od této vlády, tak co pak změníte evropské volby? A jak to tedy je? Může za schválení paktu vláda nebo politici v Bruselu?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ombudsman: Zástupce radí českým turistům, jak se vyhnout nepříjemnostem na mexických letištích

22:04 Ombudsman: Zástupce radí českým turistům, jak se vyhnout nepříjemnostem na mexických letištích

Chystáte se na dovolenou do Mexika? Pokud ano, čtěte pozorně. Poradíme vám, jak předejít tomu, aby v…