Kulatého stolu se zúčastnily zástupci státní správy, akademické sféry a neziskových organizací, kteří diskutovali na téma podnikání žen a jejich specifika a obtíže, se kterými se setkávají.
Vzdělanostní struktura podnikatelek
Ve svém úvodním vystoupení uvedla Gabriela Strašilová z odboru statistiky trhu práce a rovných příležitostí ČSÚ, že nejvíce podnikatelek má středoškolské vzdělání s maturitou (42,1 %), ale zvyšuje se podíl vysokoškolsky vzdělaných žen (30,3 %). S výučním listem je 24,2 % a základní či vůbec žádné vzdělání má 3,3 % podnikatelek. „Ženy nejvíce podnikají v oblasti profesních, vědeckých a technických činností (např. vedení účetnictví, právní a poradenské činnosti, reklama a průzkum trhu) a také v oblasti velkoobchodu a maloobchodu. Podle klasifikace zaměstnání CZ-ISCO pracují podnikatelky nejčastěji jako pracovnice ve službách a prodeji nebo se věnují kvalifikovaným činnostem specialistů,“ sdělila Strašilová.
Problémy podnikatelek
Alena Křížková, vedoucí odd. Gender & sociologie ze Sociologického ústavu Akademie věd ČR, ve svém vystoupení uvedla, že omezování ze strany zaměstnavatelů, např. z důvodu dlouhé rodičovské, nízká dostupnost zkrácených a flexibilních pracovních úvazků a malá dostupnost míst v zařízeních péče o děti, znesnadňují ženám, v období kdy mají malé děti, kombinaci placené práce s péčí o děti. „V době, kdy mají ženy malé děti, je jejich první volbou zaměstnání, a to často zaměstnání na zkrácený úvazek, nebo s flexibilní pracovní dobou, či s možností práce z domova tak, aby mohly kombinovat práci s péčí o děti. Vzhledem k tomu, že tyto možnosti nejsou na trhu práce téměř vůbec dostupné, volí ženy podnikání,“ objasnila Křížková.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Český statistický úřad