Chtěl-li architekt v churavém hospodářství a normalizačním bezčasí prosadit svou autorskou představu, stalo se kreativní přetváření všeho dostupného a ohýbání pravidel jeho každodenním chlebem. Expozice s výmluvným názvem improvizace podává svědectví o zarputilém souboji architektů a stavitelů v době pozdní normalizace. Výstava bude k vidění v Galerii Mimochodem (v podchodu do metra na Palackého náměstí) od 11. 11. do 1. 12. 2021 a za její realizací stojí historici architektury v čele s profesorem Petrem Vorlíkem.
Koho by dnes napadlo, že obklad stěn ve stanici metra Chodov (dříve Budovatelů) tvoří podélně půlené keramické roury, které se vyrábějí pro stavbu komínů? Vyrobili je v Západočeských keramických závodech v Poštorné a ve stanici metra Chodov jich je okolo 12 000. Výsledný originální vzhled stanice ovšem vyžadoval mnohem vyšší přesnost při pokládce, protože každou tvarovku bylo nutné kalibrovat. Ani fasáda z modrých kachlíků na mateřské škole v Praze 7 nebyla v osmdesátých letech 20. století běžná. Kachlíky sehnali díky známosti architekti Vladimír Štulc a Jan Vrana v Chlumčanech, kde je vyráběli pro vodící pruhy na dnech bazénů. Známý architektů pak kachlíky musel dva roky schovávat, než byla hrubá stavba připravená k obkládání. „Celou dobu jsme se děsili, že to někdo ukradne,“ vzpomínají architekti.
„Výstava představuje postupy a projevy, které dnes mohou působit jako kutilství a zoufalý souboj s těžkopádným molochem centrálně řízeného stavebnictví, nicméně výsledky okolnostmi vnucené neustálé improvizace si zaslouží naši pozornost,“ říká o jejím významu jeden autorů prof. Petr Vorlík.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva