Ačkoliv dovolená slouží především k odpočinku, bez moderní techniky si ji umí představit málokdo. Mobily a tablety jsou tak stále častěji společníkem na cestách – s telefonem cestuje zhruba 80 % Čechů. Naopak záměrně ho doma nechává jenom zhruba desetina populace, především starší lidé. Tak hovoří výsledky průzkumu Mobilu od ČEZ, který se týkal komunikace Čechů na jejich letní dovolené. Na cesty si Češi podle výzkumu rádi berou i tablet, naopak vozit s sebou notebook je mnohem méně obvyklé – dělá to jen necelá polovina z nás. V Česku totiž platí přesvědčení, že práce a dovolená k sobě příliš nepatří. Polovina respondentů uvedla, že pracovní emaily během dovolené po Čechách nekontroluje a v případě zahraniční dovolené je toto číslo ještě větší (62 %). Pokud se tedy přes léto nebudete moci spojit se svými kolegy či obchodními partnery, nebude to nic neobvyklého. Pouze pětina účastníků průzkumu uvedla, že firemní e-mail kontroluje alespoň jednou denně v případě tuzemské dovolené. Ze zahraničí svojí mailovou schránku kontroluje jen 15 % respondentů.
„Mobilní telefon nás provází prakticky na každém kroku, nás ale zajímalo, jak se lidé chovají v době, kdy se bez něj teoreticky mohou obejít,“ komentuje výzkum Pavel Hlavinka, generální ředitel ČEZ Prodej. „Je velmi zajímavé sledovat rozdílné chování podle pohlaví, věkových skupin, regionů nebo finančních možností respondentů. Například muži jsou na internetu mnohem více „závislí“ než ženy,“ dodává.
Téměř devět desetin lidí uvádí, že na dovolenou jezdí do zahraničí, je proto logické, že tomu také odpovídá jejich využívání mobilu, tabletu nebo notebooku. „Z výsledků plyne, že více než 3/4 Čechů se snaží při pobytu v zahraničí na komunikaci maximálně šetřit. Posíláme spíš jen SMS a hledáme místa s volně přístupným wi-fi signálem. Komunikaci v zahraničí nijak neomezuje jen zhruba 1/10 Čechů,“ říká Hlavinka. Využívání internetu na dovolené má specifický smysl. „Čechy zajímá především předpověď počasí, turistické informace, mapy a navigace. A také sociální sítě. Ve věkové skupině 15 až 29 let se bez nich neobejde přes 70 % respondentů,“ doplňuje Hlavinka.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: ČEZ